¡yo jane!..........¿y tú? - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu ¡yo jane!..........¿y tú? - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu

¡yo jane!..........¿y tú?

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Januari 2009 | Ecuador, Quito

Allereerst GELUKKIG NIEUWJAAR oftewel FELIZ AÑO!!!!!!!!!!!!
Ik wens iedereen een jaar waar je uit kan halen wat jij wilt dat erin zit!!!! Moet lukken met het motto van hier ´geniet van de leuke dingen en negeer de rest´ ;-)

Jaaaa ben er weer. Wow wat een mooie stukken heeft onze aardbol toch.
Ik weet nu al dat beschrijven geen recht gaat doen aan wat ik gezien heb, maar goed, ik zou ik niet zijn als ik het toch niet zou proberen :-)

Na een reis van bijna 17 uur (8 uur nachtbus --(lang)wachten-- 3 uur verder met een busje de jungle in --wachten--- en 3,5 uur op een kano, kwamen we aan in een miniparadijsje. Rieten huisjes en overal vogelgeluiden, krekels, warm en een heerlijke geur. Bijna direct na aankomst weer in de kano en gaan zwemmen met ondergaande zon (zie foto). Zucht....wat een heerlijkheid.
Wel even over de drempel heen van zwemmen zonder hoedje, maar daarna volop genieten en trots op mezelf!
Even later zagen we een ander bootje, ong 20 m van onze zwemplek vandaan (we zaten alweer in onze boot) en zij waren aan het vissen. Weet je waarop.........piranha´s.....eeehhhh. Goed...tenen geteld en ze zaten er allemaal nog aan. De dag erna leerden we dat er ook kaaimannen van 1-6 m zwemmen waar wij gezwommen hadden. Jullie begrijpen (ik ben echt niet heel bang aangelegd) dat ik het biju 1x zwemmen heb gehouden. Maar van die keer heb ik dan ook wel intens genoten!
Verder zijn we op anaconda jacht geweest. Mevrouw was gespot door andere gids en wij eropaf. Maar de grande dame (rond 6m) was ´gevlogen´ en toen gingen we op zoek..........door de blubber --en echt tot je knieen-- is het ook niet echt hard wegrennen, dus ik zocht niet heel erg actief mee.
En herinnerde me iets te levendig een scene uit junglebook (ja ik weet dat het een tekenfilm is), waarbij er uit een boom ineens een enorm slangenhoofd voor je hangt. Goed uiteindelijk wel sporen van de anaconda gevonden (GROOT), maar de slang zelf niet. Wel een supermooie wandeling gehad en meteen de bilspieren getraind met elke keer je benen uit de blubber trekken (zie foto)
In de categorie enge dieren, wel een 5 m lange kaaiman (vlak) naast ons 6 m houten kanootje gehad....., heel veel verschillende apies gezien, een tarantula op het dak van de lodge (toch vreemd zonder glas ervoor en een bordje niet voeren), knal (!!!!) blauwe vlinders zo groot als je handpalm en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel verschillende kleurrijke vogels. En oh ja, mega grote vissen die het water uitspingen en meer dan eens onze boot in.
En dit alles tussen groen, groen, groen en nog eens groen (en rivieren, geultjes, riviertjes, slootjes, meren, grote rivieren)
Kortom, ´diep-de-jungle-in´-amazone-groen. Struiken, boompjes, grote bomen met lianen, wandelende bomen, mega palmen, bomen die weer hele eigen ecosystemen (knalrode bloemen) in de toppen hadden en watervalletjes vanaf de kanten.

Pfff ik was er al bang voor, het is bijna niet te beschrijven. Geloof me maar gewoon dat het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg mooi was en dat al je zintuigen helemaal open gaan staan. Het ruikt er heerlijk, je hoort altijd krekeltjes, vogeltjes, kikkers, water, het vrijheidsgevoel, want het is warm en vochtig dus je hoeft nooit echte schoenen aan en (wel bedekkende) luchtige kleren (behalve de rubberlaarzen voor als je aan de wandel gaat).
Oh en laat ik vooral de sterrenhemels niet onvermeld laten. Zo ontzettend veel sterren, de maan die in een glimlachje ligt hier en onverwacht veel licht geeft. Zo indrukwekkend mooi!

Oud en nieuw gevierd met de mensen die daar werken en de andere gasten. Ecuadoriaans gebruik is om levensgrote poppen te maken en die voor de deur te zetten (in ons geval de aanlegsteiger) en die net voor 12 te verbranden om vervolgens allemaal over het vuur heen te springen. Erg leuk. En daarna dansen en heel veel eigen gebrouwen bocht gedronken (de dag erna waren onze magen daar iets minder blij mee).
Het was een super en unieke manier om 2009 in te luiden!!!!

We zijn ook nog een dag bij een shamaan op bezoek geweest en hebben een dorpje aan de rivier bezocht. Echt bijzonder, alles gaat hier met bootjes, ik denk dat de kinderen hier leren kano-en en zwemmen voordat ze leren lopen.

Het was bijzonder om 5 dagen zo enorm ver van alles te zitten en een piepklein kijkje te krijgen in gemeenschappen die zoooooo (lang al) anders leven dan wij gewend zijn. Op de weg terug haden we geluk dat we een bus terug konden pakken aan het einde van de middag en hebben we nog een stuk meegekregen van de omgeving. WOW, bergen en bergen vol met oerwoud en in de diepte grote bruisende wilde rivieren. In de verte mega watervallen die de berg uit kwamen vallen. In de toppen van de bomen bovenop de berg blijven dan kleine wolkjes hangen en langzaam verandert alles van kleur met de ondergaande zon (gaat hier wel rete-rap).
Halverwege de reis (was wel al donker) mocht ik voorin zitten bij de chauffeur (lange ritten hebben een afgesloten voor compartiment ivm veiligheid) en dat was cool. Ik kon alles goed zien bij het grote licht van de bus, kleine dorpjes, het woud dat geleidelijk overgaat in het bergachtige van het midden (andes) van ecuador, met lichtjes uit de verte en ik mocht ook nog roken voorin. Wat een mazzeltje!

En....het is gelukt foto´s te verkleinen (m´n eigen dit keer). Hopelijk is er nog op te zien wat het allemaal is na de verkleining.
Foto´s:
1. de ´evenaar´ (ben tenslotte wel een toerist!)
2. Kolibrie in nevelwoud (Mindo), ik HOU van mijn camera
3. Pauze op school, Nicole, Katja, Maarten en Robbert.
4. uit eten, de dag nadat ik haai had gegeten. Op de foto vlnr, Nicole, Jaquline, Maarten en Katja.
5. Cotopaxi, ik ben dus (ver) boven de sneeuwgrens geweest en vanaf net onder de sneeuwgrens naar beneden gemountainbiked. (hij is in totaal ong 6000m)
6. Trein met opkomende zon op de chimborazo
7. Dit meisje was ´net ´iets te klein voor m´n jojo, maar goed dat maakte niets uit.
8. maarten en ik na 2 weken vakantie aan het blokken in de eetkamer, spaanse les begint weer bijna......., natuurlijk met veel lekkers erbij te eten, het moet wel leuk blijven ;-)
9. 2 (ongewassen) boefjes op de markt in klein dorpje
10.-12 processies (we hebben er meerdere gezien). Erg mooi om mee te maken. Soms feestelijk en uitbundig, soms religieus (en uitbundig). Langs de kant van de weg slaan mensen kruisjes. En veel muziek, dans, kleur en bergen rozenblaadjes. Ook vuurwerk soms. En natuurlijk (zoals bij alles hier) is er langs de kant van alles aan eten te krijgen.
13. In de andes (buiten de stad) altijd wel een kleurig accent te vinden. Wat een prachtige mensen met prachtige kleding!
14. Beetje bewogen foto, maar stond zelf ook in zo´n bak, en de weg was niet echt goed te noemen....(en dat maakte het alleen maarleuker :-) )
15. Hoe zouden ze vroeger dan dat rose hebben gemaakt?
16. Groepje kids. Ook kleine kinderen lopen hier met hun zusjes en broertjes (soms zelfs eigen kinderen) op de rug.
17. Beeld van een landweggetje in het andesgebied.
18. Helemaal jippie op de kermis (achter me de optocht) met m´n mary poppins appel!!!! Die wilde ik altijd al eens eten (sinds ik 7 was ofzo) en dan kom ik ´m hier tegen haha.
19-25 JUNGLE.

Essie (D), Peet, Geert, Edith, Jop en Willemijntje nog gefeliciteerd!!!!
Sepha jij was toch ook deze week jarig? Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad!

Inmiddels wonen we met 8 mensen in het studentenhuis en is vandaag het ´gewone´ leven weer begonnen. Ik heb een nieuwe leraar en het is grappig om te merken dat het eigenlijk vertouwd is om na 2 weken reizen weer even een poosje in Quito te zijn. Mijn nieuwe leraar (ik heb weer prive les) is naast een goede leraar ook een filosoof die er best ideas extrañas op na houdt. Heel grappig, al ben ik in het spaans niet zo adrem, da´s wel jammer.

Nu op weg naar de salsales :-)

kus

  • 05 Januari 2009 - 22:38

    Marion :

    Hoi Esther,
    Wat een fantastische verhalen en geweldige foto's. Vooral die met dat boze meisje bij die boot vind ik subliem. Je bent duidelijk niet voor niks op vakantie gegaan. En zo kunnen wij een beetje meeleven en zijn we er ook een beetje bij. Hier alles goed. Twee weken lang uitgeslapen, veel gegeten en gedronken en kerst en oud en nieuw gevierd. Vandaag is het gewone leven weer begonnen en is Nederland weer aan de slag gegaan. Vannacht 14 graden onder nul, dus alle daklozen zijn van de straat geplukt, maar verder is alles zoals altijd. Veel plezier daar. groetjes Marion

  • 06 Januari 2009 - 13:28

    Petra:

    ohh...heerlijk meeleven! Je beschrijft en flink contrast wat onze koele winterse luchten betreft. Toen vanmorgen bij ons de zon op kwam kleurde dat de hemel boven het fjord vlammend roze en blauw. Daar heb ik met kleine Esther naar staan kijken... Zit jij aan de andere kant van de wereldbol ook intens te genieten van een mooi stukje aarde!

    Bedankt voor weer een energieke update! Go Esther, Go Esther! :-)

  • 06 Januari 2009 - 19:23

    Minke:

    Dag Schatje lief,

    Wat een heerlijk verhaal!! En die foto's!!! en ehmm..... SALSA LES??????
    Vertel eens?
    En wat een dieren! geweldig, dit moet echt heerlijk voor je zijn, al die kleuren en geuren! Neem je wat mee in een potje?

    xxxx
    ZM

  • 08 Januari 2009 - 14:14

    Cor:

    lieve esther

    heb je verhalen gelezen en kan me voorstellen dat je het geweldig naar je zin hebt. Groetjes van cor en wim


  • 11 Januari 2009 - 16:31

    Sje:

    Hoi lieverds, de komende week heb ik spaanse lessen in het regenwoud (=>Puerto Quito, geen amazone jungle zoals met oud en nieuw, maar ´costa´-jungle, ik heb er helemaal zin in!!! :-) Daar ws geen mogelijkheid mail te lezen of beantwoorden, dat niemand zich zorgen gaat maken. Zaterdag kom ik dan weer terug en dan zondag meteen door naar m´n gastfamilie in Otavalo. En die maandag starten op project in San Pablo del lago. Spannend!!!
    Hoop met jullie alles goed, ik krijg prachtige verhalen over een wonderwit NL, geniet ervan!!!
    Liefs

  • 12 Januari 2009 - 09:43

    Angélique:

    Succes met het project in San Pablo de Lago.
    Via Google Earth reizen wij mee en zijn in gedachten bij jou, zelfs met dikke winterjas, handschoenen en muts aan.

  • 12 Januari 2009 - 10:01

    Letty En Martin:

    In de eerste plaats: nog een heel gelukkig en reislustig jaar!!
    Wij genieten hier iedere keer van het "feest van de herkenning". We waren zelf in Equador in 1994. alles wat afzonderlijke Zuid-Amerikaanse landen te bieden hebben vind je allemaal in Equador. Mocht je ooit nog de kans krijgen: ga dan eens langs in Peguche, een Indianengehuchtje even buiten Otavalo, aan de Pan American Way. Hier woont de Nederlandse Mieke met haar Indiaanse man en 2 kinderen. Zij was ooit verliefd geworden op de Indiaanse muzikant die met zijn panfluit rondreisde door Europa. Zij heeft een technische opleiding gedaan en heeft in Peguche een grote "dorpshuiskamer"gemaakt, waterputten gemaakt en een hotelletje gebouwd, samen met de dorpelingen. Zij heeft in een aantal jaren al zo'n goede band met de dorpelingen opgebouwd dat zij toen al peetmoeder was van 80 babies....een prachtmens.
    Geniet lekker van dit zeldzaam prachtige land en zijn mensen!!!
    liefs,
    Letty en Martin

  • 13 Januari 2009 - 21:02

    Kees:

    Fijne verhalen, mooie foto's....spaanse lessen in het regenwoud...ik maak me geen zorgen! enne..in m'n beste spaans: enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2009

Foto’s

20 April 2009

verGáápalos

12 April 2009

Tijd voor een terugblik

03 April 2009

Met m´n witte billen in ´t zand

27 Maart 2009

Met een korreltje zout
Esther

Actief sinds 29 Juli 2008
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 61224

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 30 April 2020

Terug naar Midden Amerika :-)

04 Oktober 2017 - 12 December 2017

Sri Lanka

10 November 2016 - 10 Mei 2017

¡Mexico en Cuba!

01 Oktober 2015 - 01 Oktober 2015

Centraal- en Zuid Amerika en Indonesie

11 Februari 2015 - 11 Februari 2015

Bangkok, Cambodja, Vietnam en Laos

01 Januari 2014 - 05 Augustus 2014

Van Nicaragua naar Mexico

04 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Van Nicaragua naar Ecuador

03 December 2008 - 22 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: