El Tiempo...... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu El Tiempo...... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu

El Tiempo......

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 December 2008 | Ecuador, Quito

Tijd komt hier volgens mij in hele andere eenheden, de dagen vliegen voorbij.

Ik voel me inmiddels thuis in quito (hoogte-jetleg is volledig over, weet waar de belangrijke dingen zijn etc.). De bussen begin ik ook steeds beter te begrijpen (echt voor een habbekrats). Ook afdingen etc. gaat nu super-automatisch omdat ik de prijzen nu weet (in taxi´s enzo). En weer allemaal andere mensen ontmoet de afgelopen week. Gezellig hoor. Heb ook al m´n ´eigen´ dingen hier en niet alleen in huis, leuk om te zien hoe snel je dat soort dingen op kan bouwen. Bijvoorbeeld zo leuk, ´mijn´ fruit-mevrouw om de hoek wilde me maandag geen aarbeien verkopen, omdat ze te overrijp waren. Dinsdag mocht ik wel weer terugkomen, dan had ze nieuwe (hoe leuk is dat!). Allemaal in het spaans (!). Dus maandag had ik lekker banaantjes en dinsdag weer kunnen genieten van verse aardbeitjes. Het fruit hier is echt zooooooooooooooooooooooo goed en zoveel soorten die je in NL niet kan krijgen. Bijv. 3 verschillende soorten maracuja (passievrucht), heel verschillend, allemaal even goddelijk! En dat is echt nog maar 1 voorbeeldje, van zoveel vruchten weet ik niet eens een NL naam.
Maar goed, daar proef je niets van ;-)

Ook de zwarte wolken uit de bussen, de constante riedels van de autoalarmen, de vele (glitterende, blinkende, bewegende, geluidmakende)kerstversieringen (kitch!!!!!!!!), dat alles (!) hier geluid maakt, stilte is hier in Quito iets verbodens vermoed ik, de prachtige rijen voor bijv de bank (echt bizar goed kunnen ze hier in de rij staan, echt niemand dringt voor), het immer veranderende weer, het praten in 4 talen etc etc, kortom de typisch Quito-ische (?) dingen worden al vertrouwd gewoon, zonder saai te zijn.
Thuis heb ik nog steeds een eigen kamer, super! We wonen inmiddels wel met 4 mensen in het huis en over ong 2 weken komt er nog een NL jongen bij, hij zit nu al bij mij op school, maar woont nu nog in een host-gezin.

Vorige week een hele mooie avond in het oude centrum gehad (zie foto´s vorige bericht). Echt wow en ook onwijs gelachen, want de ecuadoriaanse dame waar we mee waren had een stevig tempo en was een soort ´miep de mier´. Na een poosje werkt dat toch echt op de lachspieren (zeker met grote karaf vino caliente op tafel).

Zaterdag een erg leuke dwaaltocht door quito gehouden. Het plan was Quito beter snappen, maar omdat ik echt in het wilde weg ben gaan dwalen, weet ik nu nog niet zo goed hoe alles t.o van elkaar zit :-) . Maar geweldige dag gehad, allerlei leuke dingen gezien en ik kom uiteindelijk altijd waar ik komen wil en dat is genoeg.

Zondag met Robbert met de bus naar Mindo. Dat is een klein plaatsje 2 uur buiten Quito. Mooi!!! De busrit was al super (al ben ik wel blij dat ik niet snel wagenziek ben en ook blij dat overal een wc in kan zien, want 40 minuten wachten (bovenop de 2 uur) voor wegwerkzaamheden midden in de bergen is gewoon net iets teveel voor mijn blaasje). Daar aangekomen alles supergroen met allemaal vlinders, kolibries, mooie bloemen, beboste bergen met nevels op de achtergrond. En de geur MMMMMMMmmmmMMMMM!!! En met m´n nieuwe camera kan ik gewoon kolibrie´s op de foto zetten, welk een feestje!!! (angelique ik heb de afstreeplijst al besteld ;-))
Ik heb daar anderhalf uur paardgereden in het nevelwoud, SUPER!! Alleen waren er wat (normaal ongebruikte) spieren iets minder tevreden (Daan, ben je al onderweg?). Maar het was het he-le-maal waard!!! Echt een superdag. Foto´s posten lukt nu alleen ff niet.

En verder gebeurt hier gewoon wat er gebeurt, zo grappig. Zonder plannen toch de hele dag op pad na school met verschillende mensen. spaanse les, lunchen, kletsen, tijd vliegt, internetten, salsales, kroeg in, wasserette, boodschapjes, markt, zoals ik al zei tijd komt hier volgens mij in andere eenheden.

Net zoals gisteren, zit ik ineens met een groep van school op de markt - enigzins per ongeluk- haai te eten (echt lekker!!), omdat het restaurant waar we wilden eten er een uur over zou doen om de cavia te bereiden die we wilden eten. Dat gaan we dus vanmiddag doen, ik ben benieuwd! Gelukkig heb ik niet zoveel honger, want is niet heel veel vlees ;-)

Ik heb deze week geen priveles, maar zit bij iemand die al wat langer les heeft. Maar omdat het vorige week goed ging volgens mijn profesora, sla ik een stuk theorie over en stroom nu in in week 3 ipv week 2. (was van plan gisteren wat inhaal huiswerk te doen, maar goed, met Katja en stel anderen op stap en ´s avonds in huis alweer snel aan de klets). Alle talen komen langs en ik weet niet of het daardoor komt, maar ben wel beetje schor, ander gebruik van de stembanden-keel misschien? Of gewoon teveel gebruikt :-) En vandaag wat sufjes in de les vandaag, want op woensdag is hier ladies night (mip je kent t wel) en het was erg gezellig gisteren.

Er was wat onduidelijkheid over lessen in de kerstweek, maar alles is nu duidelijk. Vanaf morgen heb ik 2 weken vakantie ( haha vakantie tijdens m´n vakantie) en dan daarna weer 2 weken les (waarvan de laatste week hoogstwaarschijnlijk in de jungle :-)).

Ik begin dus 2 weken later met m´n project (blijft wel gewoon 4 weken). En heb dus ook 2 weken minder om te reizen, maar goed, wil gewoon rustig aan doen en heb echt alle lessen nodig om straks op het project bij te blijven. Dus deze constructie is prima. En ik ga de komende 2 weken ook reizen, met bijkomend voordeel dat ik groot deel van m´n bagage in het studentenhuis kan laten.

De plannen zijn al aan komen waaien. Morgen dagje spijbelen en dan ga ik met een gids en o.a. katja de Cotopaxi op (hike naar 5000m!!! en gletsjers en dan met de fiets naar beneden.... en ook de 2 weken erna zijn al vol met plannen, maarten (van school) heeft ook 2 weken vrij en we willen samen rond gaan reizen. (voor de die-hards, we gaan naar riobamba, baños en de quilotoa-loop)
Al wil ik de 24e wel weer (eventjes) in Quito zijn,.want we gaan met een groep meiden kerst vieren, heel decadent, in super mooi restaurant met uitzicht op de oude stad. Met grote kans op een Chuchaqui ;-)

Hoop bij jullie ook alles goed!
Iedereen al aan het bedenken hoe de kerstdagen ingevuld (of juist zo leeg mogelijk gehouden) gaan worden?
Bedankt voor al jullie leuke berichtjes en mails, helemaal leuk om te lezen hier.
Ik blijf het enigzins magisch vinden hoe makkelijk het allemaal is en dat met zo´n afstand ertussen....

x
sje




  • 18 December 2008 - 16:51

    MinkA:

    He Es,
    Wat klinkt het allemaal magisch zeg. Lekker he? dat je echt elke dag kan kijken wat je gaat doen en als het niet leuk is, doe je gewoon weer wat anders. Ik mis je wel op het werk. Nou eet je al dat lekkere fruit daar op en zitten wij hier met saai hollands niet echt lekker antisappig smaakloos "fruit". Misschien ga ik je zeer gewaardeerde taak van lekkere dingen meenemen om te delen wel even waarnemen tot je weer terug bent. Geniet lekker daar. Ik kijk uit naar de rest van al je prachtige verhalen.
    Kus, Minka

  • 18 December 2008 - 19:41

    Rieneke:

    Moppie, ik ontdek nu pas, dat er foto's zijn(of waren die er eerder nog niet?)
    Wat schrijf je toch smakelijke verhalen!Ga je echt cavia eten? Van mij hoef je echt niet meer je bordje leeg te eten!
    Geniet van de vakantie in de vakantie, we wachten wel weer op meer smakelijks!
    Kus,Rieneke

  • 18 December 2008 - 20:11

    Tineke:

    Hoi Esther,
    Er is in het Ouwehands Dierenpark een ijsbeertweeling geboren.
    Doei, Tineke.

  • 18 December 2008 - 20:44

    Nadine:

    Lieve Es,

    Dank je wel voor je prachtige verhaal weer. Het is hier op afstand ook ontzettend genieten van al het moois dat je meemaakt. Ik vind de foto's ook echt top, zo krijg ik er een beeld bij de verhalen. Heel erg veel plezier de komende weken met je klim op de Cotopaxi, en alle andere leuke en mooie dingen.

    liefs, pouw

  • 18 December 2008 - 20:45

    Nadine:

    o ja, dat deel van de cavia sla ik niet op in mijn geheugen, vind je niet erg he?!

    ;)

  • 18 December 2008 - 22:24

    Marcel:

    Vacanciones durante tus vacanciones. Que mas quieres? Seguramente que vas a pensar a algo que puedes hacer. Y que fantastica historias tienes ya. Como te vas con tu español? Podemos hablar en Español juntos ya?

    Blij te lezen dat het goed met je gaat en dat je jezelf zo goed lijkt te vermaken. Leuke foto's ook. Vooral de haai doet me erg denken aan hoe ik daar voor het eerst me geconfronteerd werd op mijn bord. Oh Esther ik heb ergens iets gelezen over het oranje huis van Llullu Llama in een bergdorpje dat Isinlivi heet. Daar zou je moeten komen als je de quilotoa-loop bezoekt. Ben benieuwd wat je er van vindt. Het klonk leuk in elk geval.

    Voorzichtig aan met het kweken van de chuchaqui, wij gaan morgen een poging doen op het personeelsfeest, dus weet dat we aan je denken.

    liefs MarS

  • 19 December 2008 - 11:23

    Bas:

    hallo esther
    welk soort haai was het?
    P.S
    eet geen cavia dat is zielig
    met vriendelijke groeten bas

  • 19 December 2008 - 17:25

    Nina:

    Sje!
    Het klinkt geweldig! Leuk dat je ook zo die details beschrijft enzo! Echt leuk om te lezen. Hier is het nog gewoon Nederlands enzo, en niet heel bijzonder, behalve dat wij nu ook vakantie hebben.
    hier gaat het gelkkig ook nog goed met de verbouwing, wordt erg mooi! Alleen worden we een beetje gek van al die werklui. Maarja.
    Heel veel plezier nog en eet smakelijkxP Geniet van de cavia en de haai, ga zo ook je foto's kijken! En nu al zin om je verhalen te horen als je thuis bent!

    Un beso pero!

  • 19 December 2008 - 23:04

    Angélique:

    Wat een sfeervolle omschrijving, ik ruik bijna de diesel van al dat drukke verkeer, en o je dat paard, daar ging ik dus nooit meer op zitten ! Het Spaans zal wel goed opschieten is effe iets anders dan wekelijks 2 uurtjes Spaanse les in de kroeg.
    Het zou Esther niet zijn als zij haai en cavia op haar bord laat serveren, weet je nog ? krokedil in Utrecht ?
    Met de kerst gaan wij gewoon leuk met z'n allen bijelkaar zitten, wandelen, spelletjes doen met de kinderen en lekker eten ( gewoon wat extra aangeklede dagelijkse kost).
    Voor jou dus een bijzondere kerst, zal vreemd zijn zo in de tropen.
    Ook namens Math hele fijne feestdagen en tot het volgende bericht.

    Angélique


  • 20 December 2008 - 07:55

    Valérie:

    lieverd,
    Ah...oeh...ahhh...jeetje klinkt echt heerlijk. Je leeft volgensmij echt in een andere dimensie. Heerlijk om te lezen!Moet er ook erg om lachen,zie het gewoon helemaal voor me:) Hier zijn het de echte donkere dagen voor kerst. Er staan weer veel diners in de planning..gezellie. Lekker tafelen...eerst nog wat concerten doen! Ook leuk!
    Genietze daar (hoef ik jou niet te vertellen,haha)! Kijk uit naar je volgende verhaal,XXX

  • 22 December 2008 - 09:31

    Marion:

    Hoi Es,
    Wat een fantastische verhalen. Ik krijg echt zin om ook het vliegtuig te pakken. Hier is alles goed. De verbouwing is bijna klaar en we kunnen weer normaal in de kamer zitten en koken. We hebben zelfs, op aandringen van Nina een kerstboom in huis gehaald. Veel plezier daar. Groetjes Marion

  • 22 December 2008 - 14:28

    Esther :

    hoi hoi,
    helaas foto´s plaatsen lukt niet (te groot), que lastima! (jammer), maar dan maar met woorden: alles helemaal perfect hier. Cuy eten, de Cotopaxi en Riobamba was allemaal superleuk! Gisteren zoveel gedaan dat maarten en ik nu ff paar daagjes gaan chillen in Baños. Om dan de 24e kerst te vieren in Quito.
    Jullie allemaal hele fijne kerstdagen!!!!!! Geniet van alle leuke dingen en negeer de rest :-)
    kus
    sje

  • 23 December 2008 - 10:57

    Debbie:

    He lieverd,
    Het klinkt allemaal geweldig!! En het is een genot om je verhalen te lezen! Jij ook hele fijne kerst gewenst en lekker even chillen!
    Dikke kus, ook van Marco en Sanne

  • 23 December 2008 - 13:05

    Fred (Nieuwveen):

    Nou Es, ik leer je weer even van een heel andere kant kennen. Wat kun jij ontzettend leuk schrijven. Ik geniet er geweldig van en soms denk ik dat ik het met mijn eigen ogen zie.
    Het is voor mij even een superdrukke tijd, dus ik houd het deze keer kort. Maar in ieder geval: hele fijne kerstdagen met of zonder cavia's, haaien enz.
    liefs, Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2009

Foto’s

20 April 2009

verGáápalos

12 April 2009

Tijd voor een terugblik

03 April 2009

Met m´n witte billen in ´t zand

27 Maart 2009

Met een korreltje zout
Esther

Actief sinds 29 Juli 2008
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 61220

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 30 April 2020

Terug naar Midden Amerika :-)

04 Oktober 2017 - 12 December 2017

Sri Lanka

10 November 2016 - 10 Mei 2017

¡Mexico en Cuba!

01 Oktober 2015 - 01 Oktober 2015

Centraal- en Zuid Amerika en Indonesie

11 Februari 2015 - 11 Februari 2015

Bangkok, Cambodja, Vietnam en Laos

01 Januari 2014 - 05 Augustus 2014

Van Nicaragua naar Mexico

04 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Van Nicaragua naar Ecuador

03 December 2008 - 22 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: