GUATEMALA ( en de dagelijkse dingen) - Reisverslag uit Holbox Island, Mexico van Esther - WaarBenJij.nu GUATEMALA ( en de dagelijkse dingen) - Reisverslag uit Holbox Island, Mexico van Esther - WaarBenJij.nu

GUATEMALA ( en de dagelijkse dingen)

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 Juni 2014 | Mexico, Holbox Island

hoi allemaal,

hoe is t in Nederland? Alles goed hopelijk! Genieten van het WK?... vast wel. Wij wel iig (eeh nou ja...Paul ietsje minder....)! Opgeleukt in een KNALoranje verenboa, oranje hawaii slingers en een oranje bril met diamantjes hebben we tot nu toe altijd een plek gevonden die de NL wedstrijd uitzendt. Tot groot vermaak van de locals :-)

We zijn nu alweer een week of 3 in Mexico, maar dit is nog een terugblik op Guatemala, naar de ' kleine'  dingetjes, die bijna gewoon worden, maar eigenlijk juist de ervaring zo speciaal maken.
Zoals...
DE BUSREIZEN.
In Guatemala gaat het meeste vervoer met ' chickenbussen'. Dit zijn oude amerikaanse schoolbussen die gestript zijn en waar ze andere banken in hebben gezet. Op zo'n manier dat er zoveel mogelijk mensen inkunnen. Het gangpad is vaak maar net breed genoeg om je zijdelings doorheen te wurmen. Op de bankjes (die Quatemalteekse knielengte be-ogen) kunnen 3 tot 4 mensen zitten. Niet in theorie, wel in praktijk.
De bussen zijn van de buitenkant supermooi versierd. Geverfd in superfelle neon kleuren, overal lampjes en knipperende lichtjes, schilderingen of religieuze leuzen (of alles). Er is over het algemeen niet superveel vering, wat een spannende ervaring is als je door de bergen gaat en de wegen enorme putten hebben :-)
Een busjongetje komt langs om het geld op te halen. Hoe hij zich door de smalle gangpaadjes beweegt (waar vaak ook mensen staan) en onthoudt wie er wel en niet betaald hebben is een klein mysterie. Als hij aan het einde van de bus is, dan opent hij de achterdeur en klimt al rijdend op het dak, waar meestal alle bagage ligt. Bij de volgende stop klimt ie naar beneden en komt hij er weer bij de voorkant de bus in en begint alles weer opnieuw.
Maar dit is pas het begin, de reis moet nog beginnen. De ritten in Guatemala zijn zonder uitzondering allemaal prachtig. Of je nou door de hooglanden gaat of door de meer bebouwde stukken (niet zoveel) er is altijd vanalles te zien. Soms zijn het reusachtige vulkanen, soms woeste rivieren, soms mini bergdorpjes waarin iedereen in prachtige traditionele kleding loopt. Het is een heel groen land, dus vaak heb je uitzicht op bejungelde bergen waar dan in de top wolken hangen. Prachtig. In de tijd dat wij er waren stond er een boom in bloei die KNALoranje bloemen heeft. Het is zo'n boom die uitwaaiert, dus vaak heb je dan ineens zo'n knaloranje plek in al het knapperig groen.
Voor verder vermaak zijn er de busverkopers. Chickenbussen stoppen heel veel en op veel plekken komt er een stroom verkopers de bus in. Met echt alles wat je je maar kunt voorstellen. Er is natuurlijk eten en drinken (in alle soorten en smaken en kleuren die je je kunt bedenken), maar ook boekjes, religieuze artikelen en medicijnen worden verkocht. Alles wordt met zeer harde en schelle stem aangeprezen. Herhaling en volume...
De medicijnmensen hebben vaak plaatjes van afgrijselijke dingen bij zich en natuurlijk de pil die dat kan voorkomen en/of genezen. Zo werden er zelfs een keer pillen verkocht tegen autisme.....en ja ze worden gekocht.
Naast de verkopers zijn er ook bedelaars. Mensen die een arm missen een been en een emotioneel verhaal voorin de bus houden en dan door de bus gaan om geld op te halen. De meest bijzondere daarvan was een man die de bus inliep, zijn tshirt omhoog trok en het leek wel alsof zijn ingewanden aan de buitenkant van zijn buik zaten, We waren te verbaasd om iets te geven.
Als laatste heb je de mensen die het geloof verkondigen. Op allerlei soorten manieren. Er zijn mensen die uit de bijbel voorlezen, anderen vertellen hun (vaak moeilijke) levensverhaal en hoe ze God hebben gevonden en anderen maken de grond gelijk met elk ander geloof. Hiervan was de meest intrigerende een vrouw die zichzelf in een trance praatte door uit haar hoofd verzen te schreeuwen, toen een soort orgasme kreeg en neerzeeg op de vloer van de bus.
Kortom, het is nooit saai in de bus!
We hebben dan ook vaak een bus genomen, alleen voor de rit. En met de prijzen die je betaalt in Guatemala is dat een zeer goedkoop uitje!

ETEN
Als je reist merk je pas hoeveel tijd eten in beslag neemt. Als je in een nieuw dorpje aankomt, weet je niet waar de (super)markt is, waar restaurantjes zijn etc. Dus een groot deel van de 1e dag op een nieuwe plek is de zoektocht naar eten. Al is het in Guatemala niet zo heel moeilijk om ergens eten te vinden. Er is altijd wel ergens een markt om je verse fruit en groentjes te kopen. Het is mango seizoen, dus elke dag eten we wel een paar mango's. mmmm. Als we een koelkast in het hostel hebben hebben we ook vaak een watermeloen, al is dat seizoen wel op zn eindje nu.
De lunch is de grote maaltijd hier en wat veel restaurantjes hebben is een vast menu. Je krijgt dan een soepje, een hoofdmaaltijd (rijst, bonen en vlees of vis en wat groenten met altijd....tortilla's) en een toetje (kan verschillen van een rijstpuddingkje tot vers fruit), voor n prikkie. Het ontbijt en het avondeten is vaak het zelfde menu, eieren (met tomaat en ui), bonen, soms een soort witte ' kaas'  en rijst.
Als je in een grotere stad bent kun je vaak kiezen uit meer ' westerse' restaurants (je betaalt daar natuurlijk wel voor). Soms is dat een heerlijke verwennerij. Zo zijn we onze laatste avond in Guatemala luxe uit eten geweest. We hadden geld gevonden op straat, omgerekend zo'n 20 euro. Maar we gingen naar Mexico, dus nou ja...dan maar goed uit eten. We zijn tapas gaan eten. We hadden een tafel vol heerlijke gerechten (o.a. echte kaas!!!!!), een glas rode wijn (voelde zo decadent) en een chocolade fondue toe. Voor 20 euro (met zn 2en incl goede fooi). We gingen met ronde buikjes en een gigantische glimlach op ons gezicht weer naar ' huis' (want waar je tas staat is je huis).

MENSEN
Mensen in Guatemala zijn kleurrijk en vriendelijk. Er worden zo'n 23 Mayatalen gesproken. Van 1tje (Q'ec Chi) kan ik een paar woorden. Er is geen enkele relatie met een andere taal die ik ken, vrij lastig om woorden en zinnen te leren dus.
Omdat veel mensen hier vaak Spaans ook als 2e taal spreken, kunnen we elkaar vrij goed verstaan. We gebruiken allebei niet de moeilijkste werkwoordvervoegingen en gebruiken bij voorkeur vrij simpele zinnen etc.
De mayacultuur leeft hier nog enorm. Mensen dragen fantastische kleding en er zijn nog veel rituelen die dagelijks beoefend worden. Zo hebben we offeringen gezien bij kerkjes en begraafplaatsen, maar ook in een maya sauna gezeten (piepklein kleien huisje met groot vuur met stenen ernaast waar je water op gooit voor stoom, gelukkig zijn we niet claustrofobisch. Toen we er zwetend uitkwamen brak een enorme onweersbui los, heerlijke koude hemeldouche).
Het is mooi om te zien hoe de geloven hier met elkaar vermengd zijn. Katholieke beelden met Sjamaankleding aan, offers in de kerk of een speciale maya-offerplek naast de kerk. Geloof is heel belangrijk hier, mensen lopen niet een kerk voorbij zonder een kruisje te slaan. Veel kerken zijn prachtig versierd van binnen of van buiten.
In de bus maken mensen vaak een praatje, ze zijn oprecht geinteresseerd waar je vandaan komt en vragen zonder uitzondering wat je van hun land vind. Als je dan vertelt hoe prachtig je het vindt stralen ze helemaal. En het is waar, het is zo'n divers land met zoveel prachtige gebieden, heel veel maya cultuur, steden, natuur...alles!

Er staan nog wat nieuwe guatemala foto's online. Ik heb per ongeluk de laatste fotos van Guatemala in de map van rieneke op bezoek in Guatemala gezet (tablet en ik gaan nog steeds niet altijd soepel met elkaar om :-)

De komende dagen probeer ik ook wat foto's van Mexico up te loaden (internet is hier niet heel goed, klein eilandje).
Helaas hebben we geen foto's van de eerste 10 dagen, omdat dat SD kaartje niet meer herkend wordt door de computer en camera....(IT- mannen en vrouwen, is er hoop dat die foto's er toch nog op de 1 of andere manier afgehaald kunnen worden?).

Het blijft lastig om onder woorden te brengen wat we hier allemaal doen en meemaken. Hopelijk komt het een klein beetje over op deze manier en met de foto's.
Zal over een paar weken (tijd vliegt....nog ietsje meer dan een maand en dan komen we weer richting huis) onze ervaringen in Mexico proberen samen te vatten. Weer een heel ander land dan de landen waar we tot nu toe geweest zijn.

Liefs
Es

• 25 Juni 2014 - 21:23

Kees:

Heerlijk Esther, dank, fijn om te lezen, ga zo de foto's bekijken, hoop voor je dat de locals het as. zondag jouw oranje outfit nog steeds leuk vinden..;-)

• 28 Juni 2014 - 12:32

Renata:

wat kan je toch leuke verhalen schrijven! ik ken je eigenlijk niet, maar als ik het verhaal lees, is het net alsof ik er bij ben. en dan die foto's!!!! prachtige foto's maak je en de tekst eronder is vaak zeer vermakelijk ;).

• 01 Juli 2014 - 08:13

Nadine:

Wat een heerlijk verslag! Geniet in Mexico en laat ons vooral weer zo fijn mee genieten.

xxx

• 06 Juli 2014 - 00:01

Marion:

Wow Esther wat een mooie foto's weer en wat een belevenis, ik zou het ook allemaal wel willen zien. In augustus wil ik alle verhalen nog een keer horen en tot die tijd nog veel plezier.
    Liefs Marion

• 07 Juli 2014 - 13:11

Edith:

fijne verjaardag daar ver weg

• 15 Juli 2014 - 11:46

Fred:

hallo Esther,
    Het is ook deze keer weer als vanouds: een groot genoegen om je reisverslagen te lezen. Je schrijft zo sprankelend en beeldrijk, dat ik het af en toe voor me meen te zien, te ruiken en te horen.
    lieve groet, Fred