Met je handen eten en meer plezier. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Esther - WaarBenJij.nu Met je handen eten en meer plezier. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Esther - WaarBenJij.nu

Met je handen eten en meer plezier.

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 December 2017 | Sri Lanka, Kandy

Aangekomen in Colombo dwaalden we wat verloren met mega jetleg, tussen de inmense stortbuien door, op zoek naar wat te eten. De buurt waar wij zaten liep nou niet direct over van de eetgelegenheden. We kwamen bij een klein lokaal tentje uit. Gingen zitten en wezen iets aan op het bord. Paul kreeg een enorme gevulde flinterdunne pannenkoek (stak ruim aan beide kanten van het toch al niet te kleine bord uit) en ik 2 soort knapperige roti's.  In de zaak liepen vriendelijke mannetjes met zilveren bakken rond, deze kwamen nu naar onze tafel. In die bakken bleken allerlei sauzen, sambols en curry's te zitten. Die kwamen ze op je grote zilveren bord scheppen. Als je wilde. We hebben alles geprobeerd (je betaalt per schep). Sommige dips waren 'vlam-in-de-pan' heet, andere juist romig of kruidig of kanelig of kokosnoterig of....mmmm..Wow Doe nog maar iets om mee te dippen, dit is te lekker. Bestek, nee dat kregen we niet, wel een afgescheurd stukje grijs papier om je handen aan af te vegen. Of hand, want eten doe je met je rechterhand. Na het eten een mierzoet kopje thee en bij het afrekenen betaalden we maar een paar euro met z'n 2en.
Was dat even een leuke kennismaking met Sri Lanka, dat belooft nog wat voor de komende 2 maanden.

Omdat Sri Lanka 2 regentijden heeft, besloten we naar de oostkust te gaan voordat t daar los zou barsten.  We namen de 'lokale' bus. 7 uur in een oude bus, door prachtig groen landschap op verbazingwekkend goede wegen. Onderweg zagen we kneitergroene rijstevelden, mega boeddha beelden op heuvels, bergen in de verte, in knal oranje geklede monnikken, marktjes, kortom het dagelijks leven trekt aan je voorbij en zelfs een wilde olifant. We keken onze ogen uit, heerlijk uit t raampje staren en je gedachten de vrije loop laten. Paul en ik zijn allebei gelukkig dol op bus en treinreizen, reizen is tenslotte je van A naar B bewegen!
De bus was vol. En met vol bedoel ik 3 mensen op stoeltjes waar er fysiek 2,2 op kunnen zitten en volle gangpaden, waardoor die 3 mensen vanuit het gangpad nog even goed aangedrukt worden. De mensen waren allemaal heel vriendelijk, geinteresseerd en behulpzaam met oogverblindend mooie oprechte glimlachen.

De oostkust was beeldschoon, lege prachtige stranden, palmbomen waar ik mn hangmatje op kon knopen en mooie snorkeltour gedaan. Leuke mensen ontmoet die ook van spelletjes houden. De jetleg verdween langzaam en Nederland was ineens heel ver weg.

Hierna zijn we richting het, door de oorlog getekende, Noorden gereisd. Heel anders, veel vlakker, droger (heet!!!! Ik wist serieus niet dat ik zo kon zweten) en ipv boeddha's nu de prachtigste kleurrijke hindutempels. We zijn naar een eilandje geweest, met daarop een mega hindutempel, een belangrijke boeddhistische tempel, een grote moskee en een katholiek kerkje. Alle geloven bij en naast elkaar. De 2 woorden singalees die we spraken, konden we hier niet gebruiken, want hier spreken ze Tamil. Het eten in het noorden is ook weer anders, heerlijk! We hebben met mensen gesproken over de oorlog, verhalen die je nekharen overeind doen staan. Indrukwekkend.

Met de trein (Paul is een liefhebber en heeft direct het spoorboekje op de kop getikt, blij als een kind, zie foto) zijn we richting 'de culturele driehoek'  gegaan. We zaten 3e klas en iedereen wilde met ons kletsen. Wat enigzins bemoeilijkt werd door het oorverdovende geluid van de trein. We hebben veel geglimlacht. Ach en voor selfies heb je geen woorden nodig :)

In de culturele driehoek zijn veel dingen te zien en te doen. Zo zijn we op de fiets naar een aantal hele oude en belangrijke dagoda's (boeddhistische tempels) geweest. Op een ander plekje we hebben een rots beklommen die ons uitzicht gaf op een zeer heilige plaats en de prachtige omgeving. Ook zijn we, peentjes zwetend, waarom moet al dat heiligs altijd op een berg?, naar 2000 jaar oude schilderingen in een grot in de rotsen geweest. Elke plek heeft weer een prachtig verhaal. We hebben veel geleerd. Ondertussen in de guesthouses aten we de lekkerste home made 'rice and curries' . Dit is een MEGA bak met rijst en verschillende kommetjes met de heerlijkste groenten gerechten.  Oh en 'small' spicy is nog steeds verrekte pittig :)

Tussen al het culturele door, zijn we naar een Nationaal Park geweest en hebben we olifanten gezien! Heuse echte olifanten, in t wild..... We hebben de mazzel gehad een kudde te zien, die net van de waterplek afkwam. Moeders en baby's liepen er ook tussen. Te schattig die kleine slurfjes.
De mannetjes zijn meer op zichzelf en dus niet in de kudde.  We kwamen er een paar tegen onderweg.  Eentje op de weg om precies te zijn,  nou....en dan moet je dus wachten, want de olifanten hebben voorrang. En je jeepje stelt ook niet zoveel voor ten opzichte van zo'n mannetjes olifant, dus wacht je braaf tot de weg weer vrij is :)

Na al deze prachtige ervaringen was t tijd om weer wat langer op 1 plek te blijven. We zijn in een stad, aan het begin van de hooglanden, neergestreken.  Een prima basis om met trein, bus en auto de omgeving te verkennen. Zo zijn we naar een tempel geweest waar in 1 gebouw zowel een boeddhistische tempel als een hindu tempel huizen!

Na een week gingen we de hooglanden in. We wilden per trein, maarhet was moeilijk kaartjes te krijgen of je zit in het stampesvolle 'ongereserveerde' stuk.
Daar hadden we niet zo'n zin is, dus namen we de bus. Ook beeldschoon.
De hooglanden waren weer zo anders, maar ook hier uiterst vriendelijke mensen met de mooiste glimlachen en echt oogcontact. En een stuk koeler (oh ja zo voelt dat, kippenvel).

Volgens kenners kun je hier in de hooglanden van sri Lanka een van de mooiste treinreizen ter wereld maken. Ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort claims, schept toch een hoop verwachtingen.
Omdat deze treinrit, zoals gezegd, erg populair is op een bepaald stuk, besloten wij, naar het eindstation te gaan. Zo hadden we een stoeltje in het 'ongereserveerde' stuk van de trein. Al heb ik de 5 uur dat die treinreis duurt, zo'n 4,5 uur in de deuropening gestaan en gezeten. De trein gaat ongeveer 30km op zn hardst, dus alles trekt langzaam aan je voorbij. Groene theeplantages, valleien, watervallen, dorpjes, kleine stationnetjes en omdat de treinrails hoog ligt, prachtige vergezichten.
Wat hebben we genoten! Zelfs met de hoge verwachtingen was dit een kadootje!

De hooglanden bevielen ons zo goed, dat we kris kras bussen hebben genomen om zoveel mogelijk te zien. Waar de trein niet supervol was, namen we de trein weer. Soms namen we de bus of de trein met een fikse omweg om zo veel mogelijk van dit prachtige gebied te genieten. Lekker zen uit het raampje staren terwijl watervallen, theeplantages en prachtige uitzichten aan je voorbij trekken.
Ook vonden we een huisje met fantastisch uitzicht waar we een poosje zijn gebeleven, elke avond boekten we weer een nachtje bij :) Zo waren we ineens al een paar weken in dit gebied. Maar goed er is meer te ontdekken dus tijd voor nieuwe avonturen in het zuiden.

Voor de plaatjes die horen bij het verhaal is hier de link:

Liefs
Es

• 04 December 2017 - 21:52

Rieneke:

Heerlijk weer een boeiend verhaal! Wat zien jullie toch veel.
    En het openen van de foto's lukte zowaar in 1 keer! En wat een schitterende foto's!!!
    Mijn favoriet: slurfje boven water!

• 15 December 2017 - 11:30

Renata :

heerlijk verhaal weer! ik geniet er zo van om je reisverslagen te lezen! ik ga nu eerst even de foto's bekijken.....

• 15 December 2017 - 13:25

Renata:

.... het was net of ik er zelf even was....... erg mooie foto's!