Lombok en Flores - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Esther - WaarBenJij.nu Lombok en Flores - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Esther - WaarBenJij.nu

Lombok en Flores

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 April 2016 | Indonesië, Lombok

Toen we een beetje waren bijgekomen van al onze avonturen in de vorige blog, zijn we wederom in het vliegtuig gestapt. Naar Yogyakarta op het eiland Java. Indonesië is zo groot, dat we keuzes moeten maken. Dus na het noorden van Sumatra, gaan we nu direct naar centraal java, we hebben besloten Jakarta e.o over te slaan. Ook Bali heeft het niet gehaald in de 'wat zullen we de komende tijd eens gaan doen'-brainstorm. Omdat het hier zo groot is, moet je iets verder vooruit denken. Met name als je een vlucht wilt boeken kan dat een hele hoop geld schelen. En als ik kan kiezen tussen 3 dagen weet ik veel uur in de bus over slechte weg voor 30 euro of 2,5 uur in het vliegtuig voor 45 euro...tsja, dan is dat een 'no-brainer'.
We zitten hier dan dus ook een stuk vaker in het vliegtuig dan we normaal doen, iets dat nog niet echt went, maar goed, het is een deel van het reizen hier.

Yogyakarta was heerlijk. Zoveel culturele plekken te bezichtigen, maar ook leuk meedoen in traditioneel tijdverdrijf. We zijn 2 weken in centraal Java gebleven. We hebben veel gezien en gedaan en toen we de hitte en drukte van de stad een beetje zat waren, zijn we de bergen in gegaan, naar koelere, kleinere dorpjes en mooie nationale parken en vulkanen.
Zie foto's in album Sumatra en Java

Toen was ons visum bijna verlopen, tijd om het land te verlaten, dus via Maleisië en een paar dagen Kuala Lumpur, zijn we naar eiland Lombok gevlogen. Hier wilden we graag naar 1 van de eilandjes in het noordwesten. We kozen voor de kleinste en stilste. Dit was een schot in de roos. Er was geen gemotoriseerd vervoer op het eiland, je kon het rondlopen in een uur of 2 en er waren overal rondom het eiland prachtige snorkelplekken, een zout water meer, vele kleine strandjes en restaurantjes.
Voor plaatjes zie album' tussen lombok en flores'

We zouden er een dag of 4 blijven, maar moesten ons na 2 weken losrukken van deze tropische variant van Vlieland. We hadden een heerlijk bungalowtje, voor 12 euro incl airco, ontbijt en drinkwater. De douche was wel met zoutig water, maar dat went vrij snel. Doordat we zo'n goede deal hadden en langer op 1 plek bleven, zijn we weer wat ingelopen op ons budget (Indonesië lijkt goedkoop, maar met alle vluchten en het korte visum en daarbij komende kosten, kwamen we toch langzaamaan in de buurt van ons gemiddelde maximum dagbudget).

Daarna zijn we met de boot in 4 dagen en 4 nachten naar het eiland Flores gevaren. Met onderweg een hoop prachtige stops.
We hadden het boeken hiervan steeds een beetje uitgesteld ivm wat er allemaal mis zou kunnen gaan (slecht weer, enge crew, verrotte boot, dronken kapitein, 30 medepassagiers- allemaal chinezen en russen-, voedselvergiftiging, leugens en daardoor extra kosten, afgeraffeld programma etc.etc.), maar uiteindelijk toch een maatschappij uitgekozen en geboekt. (Wanua Adventures, mocht je ooit in die hoek zijn en voor zelfde dilemma staan).

We hebben zo'n mazzel gehad!
We waren maar met z'n 11en op de boot (leuke mensen) + 5 supervriendelijke crew. De boot was goed, schoon en groot genoeg. Het eten was vers en vegetarisch en 3x per dag. De stops waren super. We hebben gesnorkeld, gehiked, dolfijnen gezien, onder een waterval gestaan, met meters grote mantarays gezwommen en....komodo varanen gezien! In het echie, op Komodo en Rinca eiland. Voelde alsof we in een aflevering van national geografic liepen!

De zonsopgangen en -ondergangen vanaf de boot waren prachtig. De vele vele eilandjes waar we langs voeren met kleine verlaten strandjes en groene heuvels waren een schitterende achtergrond.

Wat een ervaring! We sliepen op een soort 'zoldervlonder' op matjes. Als de golven niet te hoog waren mocht ik ook mn hangmat ophangen in de boot, heerlijk!

De eerste 2 nachten voeren we door en hebben we ook wat storm gehad. Gelukkig werkten de zeeziekpilletjes prima en ik heb er redelijk doorheen geslapen.
De laatste dagen hadden we super vaarweer. Ik had nog veel langer aan boord kunnen blijven!

Zeker toen we in het havenstadje van Flores aankwamen. Heet, vies en duur. Niet echt een fijn ontvangst na 4 intensieve dagen op de zee. Ok, behalve de douche. Na 3 weken douchen met (semi ) zout water, was een zoetwaterdouche wel echt een feestje!

We zijn met 3 anderen van de boot dan ook met een auto met chauffeur nog wat meer van het eiland gaan verkennen. Met zn 5en en alle bagage pasten we net in de auto. Maar goed, we waren inmiddels aan elkaars gezelschap gewend na 4 dagen op elkaars lip op een bootje.

We hadden een fijne chauffeur en Flores is zo mooi groen, dat het heerlijk naar buiten kijken was. We hadden een aantal stops gepland en toen we bij een canyon-waterval aankwamen, werden we de laatste km gevolgd door een motor met 3 mannen (met enorme messen) erop. We kwamen bij het huisje van de ranger en die was dicht. Het verhaal was dat er de dag ervoor 2 toeristen en een ranger waren overleden door van een rots naar beneden te springen. Het probleem is dat niet altijd elk verhaal waar is in Indonesië. Eigenlijk best wel vaak niet, als er iets aan te verdienen valt. Dus wij reageerden eigenlijk niet zo meelevend en keken op de kaart of we naar een andere waterval konden oid. Een meisje uit onze groep vroeg of we echt niet naar de canyon konden (we waren nogal ver een lang achterafweggetje afgehobbeld hiervoor). Niet om te zwemmen , maar gewoon om de canyon en de waterval te zien. En hier werd het grimmig. Steeds meer mensen verzamelden zich rond het rangerhuisje. De stemming was ronduit vijandig te noemen (normaal zijn Indonesiërs goedlachse en vriendelijke mensen). Een man van het leger voegde zich erbij en zei iets tegen een oudere grijze meneer (dorpsoudste?). Deze oude meneer zei iets tegen onze chauffeur en weg waren we.  Waarschijnlijk voelde het dorp nogal wat rancune naar toeristen ivm de dood van hun vriend. En hadden wij -door eerdere ervaringen- ongelooflijk tactloos en lomp gereageerd.
Was een rare ervaring en ik was blij dat we met zn 5en waren en onze chauffeur direct reageerde op de dorpsoudste.

We zijn uiteindelijk naar een andere waterval gegaan en hebben een zware en hete hike door de jungle en prachtige rijstevelden gemaakt om er te komen. Ik denk rond de 35 meter hoge waterval, met een heerlijk zwempoeltje ervoor, helemaal voor ons zelf. Alleen wij, dat is uniek in Indonesië!

De dagen erna waren erg leuk en gezellig. We hebben rijstevelden in de vorm van spinnewebben gezien en een grot bezocht waar de 'floresmens' is ontdekt. Een soort tussen-mens tussen de homo erectus en de homo sapiens. Erg interessant. Verder enorm genoten van de prachtige uitzichten onderweg. Wat is het hier groen en knapperig en adembenemend mooi. We sliepen in een klooster, waar het ontbijt tussen 6 en 7.30 was en de deur om 21.00 dichtging :-)

De 3e dag ging iedereen een andere kant op. Afscheid is nog steeds een bitch.

Voor ons tijd voor een nieuw land, want vandaag verlaten we Indonesië en op naar Maleisië voor het laatste stukje van onze reis.

Liefs
Es