Flitsbezoek in Nederland en nieuwe avonturen! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Esther - WaarBenJij.nu Flitsbezoek in Nederland en nieuwe avonturen! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Esther - WaarBenJij.nu

Flitsbezoek in Nederland en nieuwe avonturen!

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Januari 2016 | Bolivia, Potosí

De afgelopen weken heb ik een hele hoop kilometers gemaakt!
Op 13 jan vloog ik vanuit Guatemala naar Nederland. Het vliegveld in Guatemala was afgesloten, dus het leek even alsof ik helemaal niet terug kon. Ik had gelukkig al maanden ervaring opgedaan met je in rijen vriendelijk doorduwen, dus -toen de deuren even opengingen-  was ik met de juiste mensen meelopend, vrij snel binnen. Op naar Nederland en vliegtuig was half leeg het 1e stuk, omdat zoveel mensen niet meer het vliegveld ingekomen zijn. Heerlijk om mam weer te zien, maar brrrrr wat was het koud zeg.

In 3 dagen helaas een hoop moeten regelen, omdat onze huurders ineens per feb uit het huis moesten ivm studie in Spanje. We kunnen zoveel reizen, omdat we thuis geen kosten hebben, dus aan de slag. Op en neer naar Den Haag, veel uitzoeken, nieuwe contracten maken en nieuwe mensen zien. Niet super geinig met een jetleg en in de reismodus. Maar gelukkig hebben we nieuwe mensen gevonden die er per 1 feb ingaan. Onhandig genoeg zijn mam en ik dan beide niet in Nederland, maar gelukkig wil Carmen de sleutel afhandeling etc. op zich nemen. Dank schat!

Tussen al het geregel door ook alle schatten meegebracht uit Centraal Amerika aan mam gegeven en mijn eigen schatten laten bewonderen (o.a. veel paarse spulletjes voor in de keuken), wasjes gedraaid, bijgekletst, dropjes gegeten, rugzak gewassen, echte yoghurt en karnemelk op, kraanwater gedronken, heerlijke high tea in Rotterdam met Car op haar verjaardag en nog meer leuke dingen.

Toen was het alweer tijd voor nieuwe avonturen met mam! Een 24 daagse rondreis door Chili, Bolivia en Paaseiland. Dus tas ingepakt en met de trein naar Brussel en via Madrid naar Santiago de Chile.
Onderweg al wat mensen van de groep gezien. Op het vliegveld stond een bus klaar en bracht ons naar het hotel. In Santiago was het lekkerr warm, dus sandalen aan, korte broek uit de tas en op verkenning. Omdat we niet op ons 'kakelverst ' waren, de camera maar in het hotel gelaten.
We zaten in een allerschattigst buurtje, dus lekker rondgelopen. De supermarkt gevonden, wat hapjes gekocht en in een parkje gezeten. Toen kwam de man met de hamer, dus even lekker gaan liggen. 'S avonds met de hele groep uit eten, erg gezellig en leuke mensen. Al een hoop gelachen, met de groep en natuurlijk zoals altijd ook met mam.
We hebben een groep van 20, dus stukje bij beetje alle namen leren kennen.

De volgende dag een fantastische tour naar kustdorpje Valparaiso. Een lokale gids leidde ons rond en vertelde vol oprecht enthousiasme over zijn stad (zoals mam zei ' hij zou zelfs Almere als prachtig kunnen verkopen').
Het is een stad met vele steile heuvels en een labyrinth aan kleurige straatjes boven een baai rond de zee. We zijn met een soort liftjes naar diverse buurten geweest. Onderweg zie je overal mooie kunst. Briljante mozaïeken en heel veel muurschilderingen. Goed fotomateriaal dus!

We hebben authentiek geluncht in een restaurant waar de locals voor in de rij stonden. Er is maar 1 gerecht, lekker makkelijk. De inrichting zorgde dan weer wel voor genoeg sensorische prikkels. Overal stonden prullaria, beelden, muzikant speelde en veel gasten laten een foto of een spreuk achter. En oh ja, er zaten ongeveer het dubbele aantal mensen in het restaurant van wat de ruimte toeliet. Erg leuke ervaring!

De dag erna vlogen we met een prachtige vlucht naar Bolivia. Wat een uitzichten!! We konden zelfs de zoutvlakte van Uyuni zien!

We hadden een zogeheten 'technische stop' in Santa Cruz voor 1 nacht. Mam en ik hebben lekker wat te eten gehaald en zijn op het plein gaan avondeten. Daarna het allerlekkerste ijs dat ik ooit op reis heb gegeten, verder was t al vrij laat, dus niet veel van -snikheet- Santa Cruz gezien.  Vroeg naar bed, want de volgende dag vlogen we al vroeg naar Sucre, de officiele hoofdstad.
En wat een mooie koloniale stad! Het wordt ook wel 'de witte stad' genoemd en met reden. De oude binnenstad bestaat uit het plein en allemaal leuke straatjes met witte huizen en kerkjes. Supermooi, maar wel op 2800m, dus rustig aan!
We hebben dus, ipv lopend de stad verkennen, de lokale bus gepakt naar een museum. Helaas dicht omdat de president 10 jaar aan de macht was (hij is verkozen voor 2015-2020 en voert nu al campagne voor 2020-2025). Feestdag, alle musea dicht. Dus de bus genomen naar de grote boerenmarkt aan de rand van de stad. Die was gelukkig wel open. Fantastisch!  Mam was de grootste bezienswaardigheid, hilarisch.
Natuurlijk leuke lokale dingetjes gekocht, zoals de typische kleurrijke boodschappentassen hier, altijd handig!

We hadden nog een hele dag in Sucre, dus de volgende dag zijn we uitgebreid de stad gaan verkennen. Omdat OV geen drol kost en alles bergopwaarts lopen best vermoeiend is op 2800 m, hebben we uitgebreid gebruik gemaakt van de lokale microbusjes. Ook hierin weer prachtige momenten, alle mensen hielpen ons met het vinden van de juiste verbindingen of plekken en ze vonden mam vaak geweldig interessant, zeker als we wat meer buiten de gebaande paden kwamen. Ze zijn meer dan eens voor haar opgestaan.
Via een uitkijkpunt, een interessant indigena textiel- en weef museum naar de imposante begraafplaats. Klinkt een beetje raar als 'uitstapje', maar je leert daar veel over een cultuur. Het was sereen, heel groot en boeiend.
In de middag naar het rare kasteelmuseum waar we vrijdag voor een dichte deur stonden. Bizarre mix van bouwstijlen, megalomaan gebouw, erg om gegiecheld.

Nu zijn we inmiddels op 4000 m hoogte in de hoogst gelegen stad ter wereld, Potosí. De rit hierheen was FANTASTISCH. Prachtige uitzichten, droge rivieren, ruige landschappen, adobe (klei) huisjes, schapenhoeders, mais velden en heel veel bergen en hoogvlaktes met op de achtergrond een knalblauwe lucht.
Wow! Ik was een beetje vergeten hoe ruig en mooi Zuid Amerika kan zijn.

Morgen gaan we weer actief doen, maar ivm de hoogte en mams (lichte) voedselvergiftiging doen we even rustig aan vanmiddag.

Dus is er tijd om een blogje te schrijven, heeeeeeel veel foto's te posten (we doen 'iets' meer excursies en uitstapjes dan als ik met Paul reis, dus ook in korte tijd meer foto's) en rustig te wennen aan weinig zuurstof in de lucht.

Liefs
Es

• 26 Januari 2016 - 08:37

Roos Van Der Geest:

Hallo Esther en Rieneke, wat leuk om al iets over jullie reis te kunnen lezen !. En wat leuk dat Rieneke een locale bezienswaardigheid is, ik snap dat jullie veel lachen. En qua voedsel moet het nogal iets raars geweest zijn wat ze heeft gegeten, want ik ken bijna niemand met zo n sterke maag. En wat fijn dat ook jij zo geniet van alles, want je bent inmiddels nogal verwend door alle vreemde culturen. Maak vooral veel foto's en geniet !!!!! Groetjes Roos

• 26 Januari 2016 - 08:52

Roos Van Der Geest:

Ja daar ben ik weer. Nieuwsgierig als ik ben direct de foto's gaan bekijken. Fantastisch !!
    Echt een serie om een goeie indruk te krijgen van wat jullie allemaal beleven. Keep on the good work !!!

• 26 Januari 2016 - 12:49

Marion Welling:

Hoi Esther en Rieneke,

Dat ziet er allemaal weer fantastisch uit. Ik wou dat ik er bij was.
    Geniet ervan!
    Lies Marion

• 27 Januari 2016 - 14:24

Debbie:

Wat een geweldige foto's weer. En wat fijn te zien dat jullie samen zo aan het genieten zijn! Heel veel plezier nog! Dikke knuf!

• 28 Januari 2016 - 14:40

Jeanne:

Hallo Rieneke en Esther, leuk verslag en ja Rieneke wel even opletten wat je eet. Genieten jullie er lekker van. De 2 wereldreizigers