Soms zit t mee en soms heb je geen kleren meer - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Esther - WaarBenJij.nu Soms zit t mee en soms heb je geen kleren meer - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Esther - WaarBenJij.nu

Soms zit t mee en soms heb je geen kleren meer

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 Februari 2018 | Sri Lanka, Kandy

Onder het mom, "beter laat dan nooit", deel 2 van onze avonturen in machtig mooi Sri Lanka.

Na heerlijke weken in de hooglanden gingen we nu richting het zuiden. Er is meer te ontdekken in dit verrassende landje.

De eerste stop die kant op was een groot Nationaal Park, waar je met een jeep ‘op safari’ kan. Het is een natuurgebied waar ook luipaarden leven. Als je geluk hebt kun je een glimp van ze opvangen. Nou,..... dat is t waard om te proberen! Waar heb je nou de kans om wilde luipaarden zien?

Onchristelijk vroeg opgestaan voor onze safari. En het werd beloond! We hebben zoveel dieren gezien. Wilde zwijnen, herten, een jakhals, een olifant, gigantische krokodillen, waterbuffels, adelaars, heel veel soorten kleurige vogeltjes, een bijzonder soort toekan, kikkers...en JAAAAAAAA luipaarden! Zie filmpje op picasa.
We knijpen elkaar nog steeds in ongeloof (en kijken het filmpje zo'n 3x per dag terug)

Hierna zijn we richting de kust gegaan. Sri Lanka is tenslotte beroemd om z’n stranden en dat wilden we zelf weleens bekijken. We vonden een kleine guesthouse ver van alles. Op weg daarheen, bleek de brug erheen stuk te zijn, dus moesten we met het trekvlot. Maar hoe ver je ook van alles bent, de wifi doet t wel hahaha.
Prachtig hier, genoten van het strand en weer zo anders dan de andere delen waar we geweest waren. Heerlijke plekjes in de schaduw om spelletjes te spelen en om de hangmat op te hangenen het luipaardfilpje nog maar weer eens terug te kijken.
Na een paar dagen gingen we naar een ander strandje. Het weer was inmiddels een beetje betrokken en na 3 dagen regen en bijna geen stroom op dit strandje, waren we er een beetje klaar mee. Onze kleren droogden niet meer en met regen aan het stand....is toch minder. Dus besloten weer richting noorden te gaan. Naar een dorpje waar we wisten dat een goede wasserette was (dun gezaaid in Sri Lanka), want inmiddels  begon alles nu toch stevig naar natte hond te ruiken en hadden bijna geen schone kleding meer.

Door de heftige regen een een cycloon (!) duurde de reis vrij lang. We kwamen aan in regen, meteen onze was weggebracht en yes we konden pinnen (dat was al een aantal keer mislukt ivm geen stroom aan de kust).
Ik had nog 1tshirt,1broek, 1paar sokken en 2 paar ondergoed. BH's allemaal in de was, kan best voor een dagje zonder. Helemaal blij, we hadden weer geld, de was zou schoon en droog zijn en beetje regen ach we doen wel spelletjes. Het zag er allemaal rooskleurig uit.
Toen viel de stroom uit. Ach Dan misschien de was dagje later.
    Toen brak noodweer uit. Regen Regen, wind etc. Treinen reden niet, de kust liep onder water en stroomstoring in 5 provincies.
Maar ok we hadden goed guesthouse en dan zitten we het wel uit, eten bij kaarslicht heeft ook zn charme.
Dinsdagavond ineens heel eventjes stroom. Goed teken, komt vast snel weer terug.
Maar woensdag geen stroom. Ok we halen was donderdag wel op. Komen daar do ochtend bleek onze was nat in een plastic zak te liggen stinken. Konden het niet meenemen,  want nog steeds keiharde regen, zou nooit drogen.
Daar soort van geeist dat ze t opnieuw zouden wassen en drogen als stroom weer terug zou zijn (kon "elk moment gebeuren" volgens iedereen). Donderdagavond besloten dat we toch maar onze was op gingen halen en dan ergens anders heen waar wel stroom was, want anders zou al onze kleding verpest zijn. Vrijdagochtend komen we bij de wasserette aan....., is onze was weg! Alles weg! Aan verkeerde mensen meegegeven. Die in een taxi naar noorden gingen. Geen telnrs niets. *WAT*!!! Je mag hier niet boos worden...is gezichtsverlies. Nou....ik kan u vertellen...heb wel 5 gezichten verloren.
Zelfs Paul, normaal toch 'mr zen' , moest even weglopen.
Op reis heb je niet veel bij je en als al dat zorgvuldig geselecteerde bezit dan zomaar ineens weg is....WTF!!!
Ze gingen bellen etc. Wij naar luxe restaurant met generator. Alle batterijen van alles waren leeg. Dus daar alles opladen en ook wifi blijkt t te doen met een generator. Mooi, moest nodig even alles van me af whatsappen.
Ik was de storm en regen, de constant natte voeten, de voorspelling van een volgende cycloon, de geur van natte hond, het kwijt zijn van bijna al mn kleding etc etc he-le-maal zat.
Heb zelfs gekeken naar vlucht naar huis.
Na 2 bange uren waren onze kleren teruggebracht door de mensen die ze hadden meegekregen. We hebben ze kleddernat en stinkend meegenomen.
Zijn zaterdag met bus naar stad 6u verderop gegaan, hier wel stroom (we hadden in dat sjieke restaurant gebeld of ze daar wel stroom hadden).  Zondag was een feestdag ('tuurlijk extra dag kan er nog wel bij) dus alles dicht
Maandag dus al onze was bij de wasserette en waren we zo blij als een kind met stroom en schone kleren!!!

De 2e cycloon veranderde uiteindelijk van koers en heeft Sri Lanka gemist. Dus we hebben al onze schone kleren (aantal items weg moeten doen, verpest door ruim een week nat te zijn) ingepakt en zijn alsnog aan de kust beland. Aan een allerschattigst stukje kust, waar we voor een leuk prijsje een hotel vonden met een privestandje. Omdat we vrij veel tijd kwijt waren aan t ontvluchten van storm en oplossen van kleding en pincrisissen, besloten we niet te gaan haasten, maar onze laatste 5 dagen lekker te chillen aan dit stukje kust en dan met een laatste treinreis direct naar Negombo voor de vlucht naar NL. Het was heerlijk op 1 plekje. Goede basis om dit stukje sri lanka te verkennen.
We hebben o.a. een 'blue whale' toer gedaan. Het grootste zoogdier ter wereld gezien, in t echie!!! Wist je dat zijn tong alleen al, net zoveel weegt als een olifant! Probeer dat eens te beseffen....Bizar toch?

Fotos bij dit verhaal vind je hier:

Liefs
Es

• 19 Februari 2018 - 13:11

Renata:

Heerlijk verhaal weer! Wat kan je dan gelukkig worden van schone kleren aan je lijf hé?
    En wat een schitterende foto's...... zucht..... vooral de foto's met dieren zijn schilderij-waardig! wauw gewoon!