Guatemala - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Esther - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Esther - WaarBenJij.nu

Guatemala

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 Mei 2014 | Guatemala, Panajachel

Hoi allemaal,

hoe gaat het met jullie? Zomerse temperaturen nu heb ik begrepen, heerlijk!

Er zijn sinds de laatse blog nog wat El Salvador foto's bijgekomen op Picasa, voor wie zin en tijd heeft:

Ik had deze reis besloten om per land te schrijven, maar omdat we nu al bijna 4 maanden in Guatemala zitten, kreeg ik de afgelopen weken mailtjes of alles wel goed ging :-) Ja alles gaat goed!
Dus nu toch alvast een blog(je) vanuit Guatemala.

Guatemala is een fantastisch land. Er is zoveel te zien en te doen, superdivers. We zijn aan de prachtige (en peetjes-zwetend-hete) pacifische kust geweest en in de mooie ruige authentieke hooglanden, waar nog steeds verschillende maya talen gesproken worden en mensen traditionele kleding dragen. Maar we zijn ook in de jungle, in de laaglanden en aan prachtige (vulkaan)meren geweest.

Werken in een hostel dat ver van alles midden in de jungle ligt was een hele ervaring. Leuke ervaring, maar ook pittig. We hebben heel veel geleerd, van het maken van een bloody mary tot omgaan met (moeilijk) personeel. Het is leuk om langere tijd op 1 plek te zijn. Toen we er 2 weken waren, gingen de eigenaren op vakantie en bleven wij in het hostel met een andere vrijwilliger.
We hebben de vreemdste insecten gezien, hele leuke gasten gehad, hadden en grote iguana in de boom naast ons wonen en regelmatig zeekoeien in de rivier gezien. We hebben een goed idee gekregen van het reilen en zeilen van een backpackershostel. Maar het zijn lange dagen en veel verantwoordelijkheid en omdat het zo afgelegen ligt, kun je niet even een dagje vrij nemen of een blokje om (je kunt er alleen met de boot komen). Toen we 5 weken lang de toko runden met z'n 3en, onstond er, o.a. door de lange dagen en de problemen waar we tegenaan liepen, steeds meer wrijving tussen ons en de andere vrijwilliger.
De andere vrijwilliger had veel meer ervaring met het runnen van een hostel (en wij waren tegen die tijd wel een beetje ' uitgevrijwilligt'), dus zijn wij vertrokken.
We zijn een maand eerder bij het hostel weggegaan dan gepland en hebben dus meer tijd om rond te reizen :-)

Rieneke is op bezoek geweest en heeft genoten. In een ruime 2 weken heeft ze een groot deel van Guatemala gezien. Bekende dingen zoals Tikal, maar ook prachtige natuur en kleine dorpjes (waar ze vreselijk nagestaard werd :-) ) en we hebben zelfs een bijzonder mayaritueel gezien!
Haar motto mbt Guatemala: ' alles is anders' .
Eten, mensen, taal, transport, natuur, cultuur, markten, winkeltjes, omgangsvormen, dagelijkse dingen....alles is inderdaad anders.

We zitten nu op een prachtig plekje aan een groot meer, waar we een weekje blijven, daarna gaan we heel langzaamaan richting het noorden, richting Mexico.
Ik gok dat we over een week of 2 ergens de grens overgaan.

Voor plaatjes bij de verhalen:

Liefs
Esther

• 21 Mei 2014 - 21:32

Kees:

Ha esther,

leuk om wat van je te lezen/horen, Marion gaat zo Rieneke bellen, dus dan horen we haar verhaal, ben benieuwd.... Het runnen van een backpackershostel is voor mij altijd geweest wat voor de meeste mensen een camping in zuid-Frankrijk is...droom maar uiteindelijk toch maar niet...maar jullie doen het in ieder geval....ik ga zo je foto's bekijken maar ik denk dat ik nu al weet wat volgend jaar onze vakantiebestemming wordt..;-) heel veel liefs en plezier!

• 21 Mei 2014 - 21:51

Kees:

ja volgend jaar Guatemala...en die laatste foto maakt het helemaal af...:-)

• 25 Mei 2014 - 22:27

Marion:

Hoi Esther,

Wat goed om van je te horen en zeker dat je het zo naar je zin hebt. Rieneke kwam ook met heel enthousiaste verhalen thuis en Kees wil volgend jaar ook naar Guatemala. Wat een prachtige foto's trouwens, en met de liefde gaat het ook nog goed zag ik op de laatste foto!
    Nog heel veel plezier en tot ziens in augustus.
    Liefs Marion