Natuurschoon in Costa Rica en bezoek in Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Esther - WaarBenJij.nu Natuurschoon in Costa Rica en bezoek in Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Esther - WaarBenJij.nu

Natuurschoon in Costa Rica en bezoek in Panama

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Mei 2013 | Panama, Panama-stad

Hoi allemaal,

alweer een poosje geleden, dus, voor wie zin en tijd heeft is er weer een update van de afgelopen weken.

We zijn met de boot van Nicaragua naar Costa Rica gegaan, mooie manier om de grens over te gaan, we hadden al snel een bus te pakken richting een plaatsje dat aan de voet van een grote (slapende) vulkaan ligt. Hier hebben we heerlijk gewandeld en gemountainbiked in de groene omgeving. Overal beekjes en zwemplekjes en vrij steil (zwetend) de berg op fietsen, betekent op de terugweg een retesnelle afdaling :-)
Kortom, heerlijk alle dagen buiten en omdat we wat hoger zaten ook weer eens wat frisser in de avond, oh ja, zo voelde dat ...kippenvel.

Wel even wennen aan de grote verschillen tussen Nicaragua en Costa Rica. Ze hebben hier heuse ruiten in de ramen, de bus rijdt op tijd, er zijn veel meer personenauto's, grote supermarkten en de bussen zijn luxe!
Maar de prijzen zijn ook anders,....alles is 3x zo duur.

Met een jeep-boot-jeep tocht naar het volgende plaatsje een stuk hoger in de bergen in de jungle. Een prachtige tocht over een meer en door de bergen, naar een klein bergdorpje. Dit dorpje ligt vlakbij het nationale park 'monteverde', een prachtig park, waar zoveel verschillende dieren en planten zijn, dat we nekpijn hadden van het naar boven kijken. We hebben zelfs een quetzal gezien!!!
We hadden een superleuk hostel en er waren erg leuke mensen, eindelijk gelukt om met Karlien af te spreken, iemand die we nog uit Guatemala kenden. Hier dus een poosje gebleven, voordat we doorgingen richting de kust.

Van de koele bergen naar de vochtige, snoeihete kust. Ook hier vonden we een superhostel, met uitzicht op de zee en de jungle. Vanaf het balkon zagen we iguana's, tucans en prachtige zonsondergangen.
Er was een soort van verstopt prive weggetje naar een klein strandje onder het hostel. Omdat het wel een stuk lopen was en de hitte de meeste mensen in de hangmatten dreef, hadden we het hele baaitje voor onszelf!!
En ook hier was een prachtig nationaal park in de buurt. Manuel Antonio. Jungle tot op het strand, witte stranden, verborgen baaien en apen, luiaards, vogels,herten, vlinders, kikkers, noem het maar op. Capucijnderapen die zo dichtbij kwamen dat we ons afvroegen wie wie aan het bekijken was. En....een aantal luiaards gezien! Bewegende en dat zie je niet zo vaak. Dus helemaal blij (en wederom een stijven nek van het naar boven staren).

Na een week ongehoord genieten, hebben we de nachtbus naar Panama City genomen, Rieneke kwam ons opzoeken!

Jut en jul wilden het in Panama City wel met het openbaar vervoer naar het vliegveld proberen. Blijkt dat de bussen hier 'expresso' (half uur) of 'regular' (ruim 2 uur) zijn. Voor het ongeoefende oog niet uit elkaar te halen.... 1 keer raden in welke wij zaten :-)
Maar goed, we hadden het ruim gerekend qua tijd en waren alsnog eerder dan mam. En daar was ze dan, fijn om haar weer te knuffelen en te zien!

Onze 2 weken samen hebben we goed benut. We hebben Panama City verkend, per bus (wederom, geen idee waar het ding heen ging, maar het is erg leuk sightsee-en voor 25 ct), per voet (mooie oude deel van de stad en uitzicht op de indrukwekkende skyline) en naar een super museum geweest.
Panama city kan natuurlijk niet zonder het kanaal te bezichtigen. Mam en ik hebben een boottocht door het kanaal gemaakt. Het ging in de ochtend een beetje op zn centraal amerikaans en we werden dus niet opgehaald.....op het moment dat we dachten, ok...jammer maar helaas, de boot is al weg, werden we alsnog in een vliegende vaart naar de boot gebracht en pakte de dag erg voordelig voor ons uit.
Het was een hele ervaring om door al die sluizen te gaan! En gezellig met mam in het nederlands bij te kletsen.

Na het stadse was het tijd voor een stukje paradijs. Op naar de san blas eilanden in de carribische zee. Palmeilandjes met witte stranden en knetter helder blauw water. Alsof we 5 dagen in een ansichtkaart zaten, heerlijk. Gesnorkeld, gezwommen met volle maan, fantastische boottocht naar afgelegen onbewoonde eilandjes gemaakt, kreeft en krab gegeten en hangen in je hangmatje met uitzicht op zoveel tinten blauw water. TOP!

Omdat we mam verschillende dingen wilden laten zien, wilden we hierna naar de bergen aan de andere kant van Panama. Een lange reisdag, die door een nationaal lang weekend (elke panamees leek onze kant op te gaan er stonden rijen van meer dan 3 uur), een paar dagen verschoven is. Maar....uiteindelijk zijn we er gekomen. Nevelwoud met uitzichten op de vulkaan in de verte. We hebben een verborgen waterval bezocht, een fantastische hike door de jungle gemaakt en in een canyon gezwommen, waar tientallen visjes aan je begonnen te knabbelen (eigenlijk vooral aan Paul :-).

De 2 weken vlogen om, dus weer richting panama city voor mams terugvlucht.
Paul en ik zijn hier nu nog en hopen maandag een 5 daagse oversteek per catamaran naar Colombia te maken. Een heel avontuur, het is namelijk niet de makkelijkste zeeoversteek. Nieuwe avonturen dus!!!!!!!!! :-)

Liefs
es

foto's voor als je plaatjes bij de tekst wilt:

• 05 Mei 2013 - 10:03

Rieneke (Mam):

Als aanvulling op Sje's leuke verhaal, kan ik zeggen, dat het echt goed met haar gaat!
    Ze loopt de hele dag te stralen!
    Het was erg gezellig bij haar en Paul in Panama te zijn.
    En voor de "ongeruste" vrienden: Paul is goedgekeurd!
    Ik heb 2 heel byzondere reisweken in Panama meegemaakt!
    Liefs, Rieneke

• 05 Mei 2013 - 10:50

Nadine:

Wat een fijn verhaal en wat een PRACHTIGE foto's weer. En wat onwijs leuk om Rieneke ook weer een keer te zien (op foto dan ;-)). Het geluk straalt van de foto's af, wat een heerlijkheid. Lieve Es (en Paul natuurlijk), heel veel meer mooie momenten daar gewenst de komende maanden.

Liefs, Nadine

• 07 Mei 2013 - 19:43

Marion:

Hoi Esje,
    Je ziet er wel heel erg gelukkig uit :) Geweldig om dat te zien. Maar het kan ook bijna niet anders als je constant in het paradijs vertoeft zoals ik lees in je reisverhaal.Leuk dat het ook zo gezellig was met Rieneke en geniet lekker verder met Paul van al die fantastische ervaringen.

Liefs marion

• 12 Mei 2013 - 14:51

Kees:

Hoi Es,
    wat heerlijk om te lezen en zien....super!!
    Enjoy & liefs,
    Kees

• 03 Juni 2013 - 15:19

Brie:

Ha Essie!! Wat ziet het er fantastisch uit!! Helemaal in jullie element en gelukkig!! super mooie verhalen. Geniet er lekker van meis!! knuffel en kus