Kerst en andere leuke dingen......... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu Kerst en andere leuke dingen......... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu

Kerst en andere leuke dingen.........

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 December 2008 | Ecuador, Quito

hoe waren de kerstdagen? Allemaal een balansdag ingelast :-)?
En iedereen zin in oud en nieuw?

Kerst in Quito was uniek! We hebben met z´n 6en gegeten in een restaurant in het oude centrum, op een hoog dakterras!!! Het grillige Quito-weer bleef achterwege en we hebben de hele avond prachtig uitzicht gehad op de duizenden lichtjes van de stad, de sprookjesachtig verlichtte koloniale kerken, het standbeeld van de maagd van Quito (voor de kerstdagen vergezeld door 3 metershoge lichtgevende koningen, niño jezus en josé aka jozef) , lampionnen met kaarsjes erin die opgelaten werden en vuurwerk. Magisch!
Het was erg gezellig en ´s nachts zijn we nog gaan stappen in het nieuwe centrum, dat zowat uitgestorven was....maar een allegaartje van locals en extranjeros hadden zich verzameld in 1 disco en daar heben we ons tot in de vroege uurtjes prima vermaakt.
Vandaag dus niet zo heel veel gedaan ;-) en met moeite een internetcafé gevonden dat open is. Het is echt eng stil op straat (normaal is er overal herrie en mensen en het is ff wennen dat het vandaag zo leeg is)

Gisterochtend zijn Maarten en ik teruggekomen uit het zonnige en snoepige dorpje baños, waar we in een hostel verbleven met een dakterras vol met planten en uitzicht op de groene bergen en een grote waterval. We bleven ons elke ochtend bij het ontbijt verbazen over de schoonheid! We hebben in Baños o.a. een kerkhof bezocht (bijzonder om te zien hoe andere culturen met de dood omgaan, in dit geval heel uitbundig, met veel religieuze afbeeldingen en kleurrijk), ons laten masseren bij één van de vele masseurs daar en lekker rondgedwaald.
Én....´s avonds hebben we de vulkaan (Tungururahua ---voor math en angelique, ik heb zoooooo hard aan jullie gedacht dat jullie er bijna bij waren---) in het donker lava zien spugen. En je hoorde hem ook de hele tijd met een diepe bas rommelen. Echt zo´n bizarre ervaring. Je staat met open mond te kijken en probeert te beseffen dat er knoepertoranje vloeibaar steen uit een kilometershoge hoge vulkaan spuit, en dat ´vlak´ voor jouw ogen......We waren behoorlijk hyper erna, zo cool om te zien!

De dagen ervoor waren ook vol nieuwe, leuke, gezellige, bijzondere en vreemde ervaringen. Ik moet zeggen dat ik m´n vakantie aardig goed benut :-)
Cuy eten was tsja...apart. Ik had denk ik een hele luie, want het was erg vet vlees. En dat is niet zo mijn ding. Een eenmalige ervaring dus. Verder zal ik er niet teveel over uitwijden, voor de gevoelige lezers onder jullie ;-)
De cotopaxi was een avontuurlijke dag! We konden ivm sneeuw niet door naar de gletsjers (5000m), dat was te gevaarlijk. Maar wel op 4800 m geweest. M´n hart klopte als een gek, maar wow! En het nationale park waar de cotopaxi in ligt is (nog meer) adembenemend mooi, met steppe achtige vlaktes, wilde paarden, grote meren met de bergen erin weerspiegeld en dan die reus met z´n eeuwige sneeuw, waar je net zelf op hebt gestaan. En met de mountainbike naar beneden was echt super. Heel hard en vooral remmen. Ivm regen erg veel modder dus we waren echt zo vies en doorweekt aan het einde van de rit, maar wat een adrenalinestoot. En of het de hoogte was weet ik niet, maar we hebben zo ontzettend de slappe lach gehad op 4800m hoogte. Helemaal leuk als dat kan met mensen die je nog maar kort kent. Na een lange dag buiten een weldadige warme maaltijd in Quito, tegelijkertijd ook het afscheid van Katja, zij is nl klaar met school. Ja reizen is super, maar gaat per definitie gepaard met afschied en dat vind ik dan toch wel weer een lastig stuk ervan.
De dag erna met z´n 3en met de bus naar Riobamba en de dag daarna met het beroemde treintje. We hadden superveel mazzel met het weer en konden de chimborazo volledig helder zien liggen, net zo´n prachtige reus als de cotopaxi. Minder mazzel hadden we met de trein en we hebben het eerste stuk niet bovenop kunnen zitten. Pas het einde van de rit hebben we bovenop gezeten. Maar dat was evengoed een ervaring op zich, helemaal leuk! Robbert ging door naar Quito en maarten en ik zijn vanaf het (indianen)dorpje waar de trein eindigde met de bus teruggegaan naar Riobamba, waar we met onze neus in de boter vielen. Een grote optocht ivm afsluiting van het jaar. Allemaal mensen in traditionele klederdracht en de traditionele dansen (en --natuurlijk-- keiharde muziek). En zoveel kleur, jongens dat kan je bijna niet beschrijven. Jullie begrijpen dat ik me hier in een visueel feestje bevindt. Alle dingen hebben hier felle kleuren, de huizen, de kleding, zelfs het eten lijkt hier gekleurder.
Bijv. zit je tijdens een busrit van uren een beetje in te dommelen, zie je ineens in de knapperige groene bergen een felroze stip. Bij beter kijken zie je ook helderrood en azuurblauw. Blijkt er een indianenfamilie aan het werk te zijn op het land.
Maar goed, de optocht was niet het enige, er was ook kermis. Nou ik kan je vertellen, ecuadoriaanse kermis is helemaal leuk. We hebben zwaar de slappe lach gehad en waren de enige toeristen daar, dus misschien nog wel de grootste attractie van de hele kermis. We hebben alle lokale lekkernijen geproefd, vreselijke kitch dingen gewonnen en vooral ontzettend genoten het hele gebeuren.

Oh ik wil zoveel vertellen, maar het is alweer zo´n megaverhaal. De dingen die we hier doen zijn al superleuk, maar de busritten en wat je dan allemaal voorbij ziet trekken zowel in de bus als aan dorpjes, verschillende mensen, huizen, landschap, zijn ook het beschrijven waard. En dan heb je ook nog alle geuren en kleuren. Er zijn huizen waarvan je niet begrijpt dat er mensen kunnen wonen (hoog op bergen, moederziel alleen, of krotten langs de kant van de weg), maar ook huizen waarvan je niet begrijpt dat mensen dat hier kunnen betalen. Onderweg zie je mensen onder erbarmelijke omstandigheden werken en in de stad zijn er mensen die betaald krijgen om vooral erg weinig te doen. En dan zijn er nog de verschillende landschappen, de indrukwekkende bergketens en de reuzen van vulkanen. En het jammere is dat ik geen foto´s kan posten (heb er wel al heel veel gemaakt :-) waaronder natuurlijk ook hele schattige indianenkindjes). Ze zijn te groot en het verkleinen is erg moeilijk op deze ecuadoriaanse computers. Anders kan ik een beeld geven bij de lappen tekst, maar goed dat laat nog even op zich wachten.

De komende week gaan we eerst naar Latagunga (bedankt voor de tip marcel, grappig had het hostel al geselecteerd in m´n travelguide) en is vrij spontaan het idee onstaan om naar de jungle te gaan. Dus vanaf di de 30e zitten we 5 dagen in de ´primary´ jungle, kortom, eerst 8 uur met de nachtbus en daarna met jeep en dan nog paar uur met kano echt de diepe jungle in. We hebben gisteren gewoon een vreugdedansje gedaan op straat toen we geboekt hadden.
Jungle, here we come!!! Hoe cool is dat!!!!!!!

Ik wil iedereen een ontzettend mooi 2009 toewensen. Een jaar waarin de kleine dingen ertoe doen en er veel tijd en ruimte is voor genieten!!!!

x sje





  • 25 December 2008 - 23:59

    Marcel:

    Meid wat een ervaringen. Het lijkt alsof je het ene na het andere avontuur beleeft. Heel veel plezier het komende tripje en een fijne jaarwisseling. Je schrijft dat er veel tijd en ruimte moet zijn om te genieten. Mij lijkt dat je daar toch al ruimschoots mee begonnen bent :-) Maar ik vind het een prima voornemen en ga er gelijk morgen mee beginnen. Het helpt dat ik naar Zwitserland vlieg om vrienden te zien, te skiën en de jaarwisseling door te brengen.

    Jij geniet maar lekker door. Ik spreek je snel weer.

    groetjes Marcel

  • 26 December 2008 - 01:59

    Martijn Auwerda :

    hoi Eshter.
    ik zit met mijn ouders bij mijn broer in amirka. we hebben heel veel gezien. en af en toe regent hier en waaien.en Liz de vrauw van mijn broer moet autijt werken.en het is hier gezelig hier in amirka.en gisteren hebben onze kado,s gedaan dat was gezelig met elkaar ? ik las in je mailtje dat je veel gedaan hebt. en veel gezien. en met die mensen naar de kermis was gegaan. en een fijne dagen daar nog en een voorspoedig 2009 nog. groetjes van Martijn.

  • 26 December 2008 - 09:17

    Rieneke:

    Foto's hebben we eigenlijk niet nodig bij jouw zeer beeldende verhalen!
    De jungle lijkt me helemaal spannend!Maar alles, wat je doet, doe je met volledige inzet en daarom kan je er ook zo van genieten. Hier in Nederland lezen(en leven) heel veel mensen met je mee.
    Hier wordt het nu echt koud en we hopen over een paar dagen te kunnen schaatsen.
    Liefs,Rieneke

  • 26 December 2008 - 12:36

    Eduard Havelaar:

    Hoi Esther ik heb ook een fantastiese kerstmis gehad. Kerstavond vierde ik samen met mijn ouders en broers met kadoos onder de kerstboom dat is nog steets tratiezie bij ons.En toen lekker gegeten na het eten een spelletje gedaan mens ergjeniet en dat duurde zo lang om dat we elkaar steets er af gooide dat we om rond 23,30 uur ongeveer nog aan het spellen waren. + dat we ook dat was lachen we hadden pas heel erg laat door dat we met een fop dobbelsteen aan het spellen waren. dat alleen maar 2 en 3 en geen 4 en 5 en 6 had het hoogste getal was1 2 en 3. en je moeder heeft ons een kerstkaart gestuurt naar onze flat en eerste kerstdag vierde we met zijn 6 kerst de vriedin van Nickel kwam hier bij mijn ouders kersmis vieren en bleef bij mijn ouder slapen dus een gezelligge maar ook een drukke kerst en gister na onze weer een lekkere avond maal zijn we gaan pokkerre na de avond veel later naderde begon steets meer op strip pokker te lijken eerst allemaal in nete kleren maar later gooide Charlie de vriedin van Nickel een glas wijn om over de tafel en de speters kwammen op de overhemt van Floris en mijn vader terecht ook daar vresselijk om gelachen en grapjes overgemaakten nu tweede kersdag straks dus ga ik naar Bilthoven naar mijn oom en Tante waar ook heel veel mensen zijn mijn neevje met zijn vriendin mijn opa de vader van mijn Tante en mijn broer Floris mijn ouder Nickel niet die ging naar de ouders van zijn vriendin kerstkis vieren en mijn nichje niet die zit in Parijs en morgen de 30 ste verjaardag van Esther Delissen waar ook 38 mensen over de vloer komen op de flat bij ons thuis dan heb ik even niks en oud en nieuw vier ik in Amsterdam bij mijn broers + vriendinen waarschijnelijk? jij ook hele fijne dagen en een gelukkig nieuwjaar groetjes van Eduard.

  • 27 December 2008 - 10:34

    Renee:

    Zo das nog eens een kerst! Klinkt allemaal leuk!Jij ook alvast een goed 2009 ;)
    X Renee

  • 27 December 2008 - 11:00

    Tineke:

    Hoi Esther,
    Het is toch echt een van je kwaliteiten om aan wat je ziet, proeft, hoort, ruikt, hoopt en verwacht wooorden te geven!!!! Het is zelfs om te lezen overweldigend.
    Liefs, Tineke.

  • 28 December 2008 - 00:11

    Esther :

    dag lieverds,
    bedankt voor al jullie lieve berichten, kerstwensen en mails. Hele fijne jaarwisseling allemaal!!!
    Ik heb van vandaag (van latacunga en omgeving) wat foto´s van maarten gekregen om te posten, toch nog wat. En ja gekookte varkenshuid is zo vies als het klinkt
    :-)
    x sje

  • 28 December 2008 - 17:53

    Marion:

    Hoi Esther,
    Jij ook een fantastisch en indrukwekkend 2009 toegewenst. Ik vind het leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en om een paar foto's te zien. Zeker die ene waar je zo vrolijk opstaat. Hier gaat alles goed bij de kerstboom. Veel liefs en groetjes Marion

  • 31 December 2008 - 08:57

    Eveline:

    Hoi Es,
    De kerstdagen waren leuk! Het is hier nu ontzettend koud en de eerste schaatswedstrijden op natuurijs zijn al gereden. Ik wens je een goede jaarwisseling en een heel mooi 2009. Dat al je (reis)dromen maar mogen uitkomen.
    Liefs Eef

  • 02 Januari 2009 - 14:12

    Elly:

    Ola Esther,
    Ten eerste wil ik je een heel goed, gezond en reisvaardig en onvergetelijk 2009 toewensen!
    Wat een mooie ervaringen allemaal die je beschrijft! Erg leuk om ze te lezen. Zal wel gaaf geweest zijn met de mountainbike die helling afrazen!! Hier in holland is de vorst ingetreden en heb ik kunnen schaatsen op natuurijs! Heerlijk is dat!Vandaag dooit het maar de voorspellingen zijn zo dat de vorst weer terug zal keren.De vervanging van jou is natuurlijk erg moeilijk, want wie kan jou nu vervangen!! Ik doe mijn uiterste best en moet echt op mijn tenen lopen om überhaupt in de buurt van jou te kunnen komen!!! Voor nu rust uit van de jungle belevenissen en succes met de spaanse lessen!
    groetjes elly


  • 02 Januari 2009 - 15:15

    Valérie:

    lieverd, HAPPY NEW YEAR!! Wens je al het moois voor 2009 en dat je maar zo mag doorgaan!! Klinkt geweldig...hoe was de jungle? Nog Jane gespeeld? Ahoeaaahoeaaaa!!
    Was weer naar feest in het paard . Dit keer met Wipneus en Pim,altijd goed!! Miste wel de gekte/lol die we vorig jaar hadden...maar ja...in april weer??

    dikke zoen, val

  • 02 Januari 2009 - 16:22

    Anita:

    GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!!!!

  • 03 Januari 2009 - 15:31

    Roflolpwny0:

    Goed nieuws uit NL: ik heb je plant overgepot, hij was me al erg dankbaar dat ik geen blad-shreddende kat heb en nu is hij helemaal in de gloria. Blijkt maar weer, je hoeft niet op reis hoeft om spannende dingen te doen. Meh, jaloers, ik wil ook weer weg. Geniet er van.

  • 03 Januari 2009 - 19:14

    Kees:

    Hoi Esther,

    jaarwisseling en daarbijbehorende onbetamelijke hoeveelheden alcoholische bubbels heb ik inmiddels voldoende verwerkt om jou nuchter en helder een fantastisch 2009 toe te wensen!
    enne..probeer 's een lama als varken je niet bevalt..

  • 03 Januari 2009 - 23:22

    Nina:

    Jij ook een heel fijn 2009 en wij zijn allemaal hartstikke jaloers en tot dan!
    xx Nina

  • 05 Januari 2009 - 11:43

    Willem En Jet:

    Hallo Esther

    Dat jaar 2009 gaat wel lukken bij jou.
    Als we jouw zonnige verslag lezen zijn we 'n beetje op vakantie.
    Hier kunnen we schaatsen op het open water.Vannacht wordt het -8 Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2009

Foto’s

20 April 2009

verGáápalos

12 April 2009

Tijd voor een terugblik

03 April 2009

Met m´n witte billen in ´t zand

27 Maart 2009

Met een korreltje zout
Esther

Actief sinds 29 Juli 2008
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 61158

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 30 April 2020

Terug naar Midden Amerika :-)

04 Oktober 2017 - 12 December 2017

Sri Lanka

10 November 2016 - 10 Mei 2017

¡Mexico en Cuba!

01 Oktober 2015 - 01 Oktober 2015

Centraal- en Zuid Amerika en Indonesie

11 Februari 2015 - 11 Februari 2015

Bangkok, Cambodja, Vietnam en Laos

01 Januari 2014 - 05 Augustus 2014

Van Nicaragua naar Mexico

04 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Van Nicaragua naar Ecuador

03 December 2008 - 22 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: