een week in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu een week in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Esther - WaarBenJij.nu

een week in Quito

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 December 2008 | Ecuador, Quito

Hoe was sinterklaas? En iedereen met smacht aan het uitkijken naar kerst? Verder alles goed in NL? Bedankt voor jullie lieve berichtjes en leuke mails!!! Is de sneeuw blijven liggen en wordt het een witte kerst of is er alleen sneeuw voor de aanstaande wintersporters?
Huib en Subhasish, nog gefeliciteerd!

Inmiddels ben ik nu bijna een week in Quito en wat ´geland´. Had de eerste paar dagen best wat last van de hoogte (hartkloppingen, kortademig en moe) en omschakelen naar heel andere omgeving. De feesten die hier waren hadden te maken met de oprichting van Quito en ik heb nog wel wat meegekregen, maar grote (beschonken) samenscholingen weet ik nog niet goed in te schatten op veiligheid. Dus rustig aan gedaan. Wel mooi vuurwerk gezien en de vrolijke open bussen die vol met mensen en (keiharde) muziek door de straten rijden.
En ben zondag nog een dag naar de evenaar geweest en nog een stuk verder naar een mooie groene vallei onder een vulkaar (was m´n travel guide vergeten en sprak (zeker toen)nog minder dan steenkolen spaans, dus het heeft hilarische situaties opgeleverd, maar ik ben overal gekomen waar ik wilde -met diverse stadsbussen en stevige, maar prachtige wandelingen- en weer terug!).

School is afgelopen maandag begonnen en ik heb de mazzel dat ik privé les krijg deze week. Nadeel is dat ik altijd degene bent die aan de beurt is, voordeel is dat ik ook echt wat leer op mijn niveau (eeeh niveau nul wel te verstaan). Maar aangezien mijn profesora geen engels spreekt........:-) schiet het best op met begrijpen. En na school en ´s avonds spreek ik dan engels, nederlands en een beetje duits. Ook thuis terwijl ik mijn spaanse huiswerk zit te maken, jullie begrijpen dat er soms een beetje tekstverwerkings-storing optreedt in mijn hoofd.

In het studentenhuis is het fijn wonen, ik heb - lucky me- nog steeds een eigen kamer. We wonen er nu met zijn 4-en en waarschijnlijk komt er nog een nederlandse jongen bij in de loop van de maand. Om jullie een beetje een idee te geven hoe het hier gaat zal ik een gemiddelde dag beschrijven:
´s ochtends sta ik op, zet een kopje koffie en yoghurt en sju en dan ontbijt ik op het balkon in het zonnetje :-). Ze zeggen vaak dat je hier in Quito vaak alle seizoenen in 1 dag hebt, zomer in de ochtend, lente komt daarna, aan het einde van de middag herfst (veel onweer met plensbuien) en ´s avonds is het ´winter´. Al moet ik zeggen dat het de afgelopen 2 dagen genadeloos heet is (dicht op de evenaar en bijna 3000 m hoog brengt de zon letterlijk wat dichterbij).
Na het ontbijt loop ik naar school. 5 blokken richting het nieuwe centrum, dat is ongeveer 10 minuten lopen. Onderweg kom ik de transitie-gevangenis tegen, heel veel winkeltjes en bakkertjes, ongelooflijk veel verkeer, straatverkopers en muchos wasserettes. Quito is enorm, maar heeft eigenlijk 2 wijken waar je als toerist mee te maken hebt.
De ene is de nieuwe wijk (daar zit het studentenhuis en de school en veel restaurants, hostels, bars, salsa scholen, taalscholen etc.) oftewel de toeristenwijk en de andere is het oude centrum, wat echt prachtig is (ben hier zaterdag geweest)! Maar qua criminaliteit niet zo ok is, dus geen onnodige spullen meenemen (voor degenen die mij goed kennen, niets is onnodig...sport-billy tas). Maar goed ik heb dus een heel leuk kleurrijk schoudertasje gekocht en dat gaat prima.

Alles is hier opgedeeld in grote belangrijke straten (druk!) en kleine tussenstraten. Het systeem is als in amerika, je noemt de plek waar 2 straten elkaar kruisen. Het verkeer is indrukwekkend. Bussen, auto´s (opvallend veel grote 4x4´s, maar ook kleine gedeukte barrels, zoals alles hier in Ecuador, grote tegenstellingen), motors etc. En veel oude kevertjes :-) En heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel taxi´s. Oversteken is een avontuurtje op zich, maar ben wel wat gewend gelukkig. Er is hier trouwens ook 1 fietspad, maar goed ik gok zomaar dat ik daar niet meer dan op ga lopen.

Terug naar de dag.
4 uur les in de school vanaf 8.30, vandaag bijvoorbeeld buiten. In de pauze´s gezellig kletsen met de andere studenten en daarna weer aan de bak. Werkwoorden, plaatsbepalingen, persoonlijk voornaamwoorden, reflexieve voornaamwoorden en ook de namen daarvoor zijn in het spaans. Ik heb geloof ik niet zo goed opgelet vroeger, want weet van de helft niet meer wat wat is.Maar goed, m´n profesora is tot nu toe zeer tevreden.
Na school is het lunchtijd (de grootste maaltijd van de dag). Soms in het nieuwe centrum met een of meer andere studenten, soms thuis. Daarna bijvoorbeeld langs de wasserette,of boodschappen doen, of op het balkon huiswerk maken, of iets leuks doen met medestudenten.
´s avonds is er op maandag salsa (ja ik ben geweest en Carmen ik begrijp nu wat je bedoelt met dat de man wel moet kunnen leiden....), woensdag is ladies night (ik weet het ecuadoriaanse woord voor kater al :-) en donderdag ga ik eten bij het host-gezin van een andere studente en dan ´s avonds naar het verlichte oude centrum (met de auto = veilig). En in het weekeinde is er mogelijkheid om buiten quito dingen te ondernemen.

Nou hebben jullie een beetje een idee van wat ik hier allemaal doe. Ik moet zeggen dat het me prima bevalt!!
Enige tegenvaller is dat er geen lessen zijn tijdens kerst-oud en nieuw en ik dus óf 8 uur per dag les krijg (por cierte que no!) óf m´n verblijf in quito wat verleng en dus later met het project in San pablo del lago begin (kan dan wel met kerst en oud en nieuw gaan reizen, naar bijvoorbeeld de kust waar ook een medestudente heengaat).
Maandag gaan we hier op school kijken wat de mogelijkheden zijn

Het is echt een enorme lap tekst geworden en nog heb ik het gevoel de helft niet verteld te hebben. Nou goed, voor wie het uitgelezen heeft, muy bien!! :-)

Ik hoop bij jullie ook alles goed!

liefs uit Quito
Sje

  • 10 December 2008 - 18:39

    Roos Van Der Geest:

    Hallo Esther, erg leuk om op deze manier iets te horen van het leven heel ergens anders.Namens dochter Astrid heel erg bedankt voor de spullen van Nieuw-Zeeland.Ze was er erg blij mee.Veel succes daar.Het lijkt me waanzinnig.Groetjes Roos

  • 10 December 2008 - 18:52

    Nina:

    Bienvenida!
    Wow! Het klinkt allemaal erg gaaf! Ook van dat Spaans, en echt enorm leuk dat je ons allemaal op de hoogte houdt! Ik zal mijn ouders ook even aanmelden! Heel veel plezier y adios!

    Groetjes Nina

  • 10 December 2008 - 19:45

    Klaske:

    Leuk leuk leuk!!

    Krijg ook al helemaal zin om te gaan....hoewel les krijgen van een echte onderwijzer leert volgens mij wel sneller...ik heb vandaag mijn pakket papiamento gekregen...dus moet ook gaan beginnen aan mijn taal studie.....maar jij doet dat in de zon en ik in de kou...brrrr.....

    Succes met leren en vooral met genieten!!!

    Klaske

  • 10 December 2008 - 23:04

    Vouwfiets:

    Zijn er ook streepjes in Quito?
    Ik maak het goed, ben op mijn logeer adres en word geknuffeld. Alleen ben ik niet kompleet zonder jou ;-)

  • 11 December 2008 - 15:13

    Hansje De Heij:

    Ola senora Esther!
    Muy bien ?
    Geweldig om je verhalen te lezen ! Wat is het toch heerlijk om weer in contact te komen met andere mensen , andere gewoonten, andere cultuur !Hier is het somber weer en het straatbeeld verandert van Sint naar Kerst. Sinterklaas op het werk was weer geweldig , veel gelachen !
    Hier verder weinig schokkend ; ik heb afgelopen zondag de pillen bij Maarten uitgezet( geintje! ) en het Kerstpakket ligt op je te wachten ! Geniet ervan en pas goed op je zelf,hasta la vista Hansje!

  • 11 December 2008 - 19:01

    Marcel:

    Onuitstaanbaar zeg!!!! Zit ik net een heel verhaal te schrijven, staat het er gewoon niet bij. En ik had nog wel een alleraardigst stukje Spaan, waar jij naar je lessen vast niet meer op zit te wachten :-)

    Maar goed, de strekking van het verhaal was zo'n beetje, dat je blij moet zijn met waar je bent. Ik kijk echt uit naar het skiën na de kerst. En niet omdat ik nou zo'n fan van die sport ben, maar dan ben ik in elk geval uit die natte drap hier.

    Het is nog steeds leuk om je verhalen te lezen, dus houd ons op de hoogte. En ik hoop dat je begrijpt dat ik het nu even wat korter houd.

    groetjes MarS

  • 12 December 2008 - 10:57

    Linda:

    Hoi Es,

    echt super volgens mij! je vermaakt je prima en leuk dat er zoveel te doen is daar en dat het lekker weer is natuurlijk!
    lijkt me echt heel moeilijk spaans, maar als je het straks een beetje onder de knie hebt dan komt het helemaal goed!
    leuk dat je je verhalen allemaal zo verteld en dat we je een beetje kunnen volgen. Nou maak er een top tijd van en geniet!
    groetjes Linda

  • 12 December 2008 - 19:02

    Esther :

    het is gelukt om de foto´s te posten!!
    Dan hebben jullie een beetje een beeld bij de verhalen. fijn weekeinde allemaal!
    x sje

  • 14 December 2008 - 00:19

    Angélique:

    Mooie foto's, andere wereld, andere mensen, andere culture.....Mooi om mee te maken, dank je Esther dat wij dit met jou mogen delen.

  • 14 December 2008 - 13:38

    Kees:

    Erg leuk om te lezen, zeker in combinatie met de foto's. Lijkt me heerlijk zo'n levendige stad tussen de bergen...Varkentje ziet er trouwens lekkerder uit dan die haai...groet Kees

  • 18 December 2008 - 15:23

    Tineke:

    Hoi Esther,
    Het kan niet anders dan dat je vragen daar wel beantwoord kunnen worden.
    Ik heb hier trouwens nog een leuke dvd voor je liggen.
    Veel liefs,
    Tineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2009

Foto’s

20 April 2009

verGáápalos

12 April 2009

Tijd voor een terugblik

03 April 2009

Met m´n witte billen in ´t zand

27 Maart 2009

Met een korreltje zout
Esther

Actief sinds 29 Juli 2008
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 61132

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 30 April 2020

Terug naar Midden Amerika :-)

04 Oktober 2017 - 12 December 2017

Sri Lanka

10 November 2016 - 10 Mei 2017

¡Mexico en Cuba!

01 Oktober 2015 - 01 Oktober 2015

Centraal- en Zuid Amerika en Indonesie

11 Februari 2015 - 11 Februari 2015

Bangkok, Cambodja, Vietnam en Laos

01 Januari 2014 - 05 Augustus 2014

Van Nicaragua naar Mexico

04 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Van Nicaragua naar Ecuador

03 December 2008 - 22 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: